post

Споделянето е един огромен плюс в предприемаческата екосистема, понеже тя е изградена от хора, които винаги са готови да помогнат

Денислав Николов е студент по бизнес  администрация, почитател на неформалното образование, технологиите и науката. Съосновател е на стартъпа DroneSystems.org. През свободното си време се занимавам с търговия на фондовите борси (съвсем любителски) и гейминг. Обича пътуванията и предприемаческия стил на живот. Ето какво сподели младият предприемач в рубриката на образователния сайт Uchi.bg “Участниците в 9 Academy говорят”: 

Въпрос: Какви са впечатленията Ви от 9 Academy?

Отговор: Бих казал, че 9Academy  е не само  един инкубатор за идеи, а място, където всичко около теб, в това число участниците и екипът, те вдъхновяват и помагат за осъществяването им. Място, където се срещат хора с различни профили, виждания и идеи и въпреки това се чувстваш сякаш си сред семейство. Академията определено е място, където получаваш знания и нетуъркинг, които не мисля, че може да бъдат получени където и да. Излишно е да споменавам колко полезни са срещите с личности като Христо Попов, Сава Бобчев, Теодор Панайотов – примери от истинския бизнес.

Въпрос: Защо избрахте да развивате собствен бизнес с дрони?

Отговор: Желанието да създадем свой бизнес се роди след решението ни да участваме в състезанието „Най-добра студентска компания“, организирано от Junior Achievement Bulgaria. Идеята за дроните обаче дойде от съвсем различно място – първата лекция от втори сезон на 9 Academy. В нея Теодор Панайотов ентусиазирано разказваше за развитието на технологичните ниши в световен мащаб. В момента екипът на DroneSystems е част от 3-ти сезон на StartItSmart | Pre-accelerator.

Слушайки лекцията на Теодор Панайотов, думата дрон ме грабна на момента и ме подсети за първия път, в който видях куадкоптер  в полет. Нещо изключително атрактивно – а именно това се търси в рекламата. Основната ни цел е да рекламираме чрез дрони –  сравнително нов рекламен канал, набиращ популярност в света. Компании като Кока-кола, Амазон и Форд използват този метод за реклама доста успешно. Рекламата с дрони изисква много технологични познания – тук идваме ние с умения и ноу-хау. Построихме дрон, към който лесно се прикрепя рекламен банер, летящ на оживени места. В момета сме екип от четирима души – ИТ специалист, двама инженери, занимаващи се с  техническата част на проекта, като единият, който има опит в продажбите, ми помага за бизнес частта и връзките с клиенти и инвеститори.

Въпрос: Използват ли българите този начин на реклама? Какви кампании сте реализирали до сега?

Отговор: През последните години предприемаческата екосистема в София нарастна със значителни темпове и голяма роля за това играят техническите и ИТ умения на много млади българи. В страната има изключително много хора, интересуващи се от технология и наука, но като цяло дроните са непознати за българина. Разбира се, има тенденция това да се промени. Вече имаме няколко потенциални клиенти и изпълнени поръчки. Планираме и партньорство с няколко големи бранда в България.

Въпрос: Какви други услуги предлагате?

Отговор: В момента сме се концентрирали изцяло върху рекламата чрез дрони, като разбира се тя идва в много различни вариации. Планираме да разширим портфолиото си с въздушна фотография и 3D мапинг на обекти. Тези услуги обаче изискват по-качествена и скъпа техника, с която скоро ще разполагаме. Дроните са изключително интересен технологичен продукт и имат почти неограничен потенциал – доставка до трудно достъпни райони, инспекция на ел. мрежи, язовири и медицински услуги.

Въпрос: Кои са най-важните качества на стартиращия предприемач?

Отговор: Бих казал, че те са различни за всяка личност, но определено има и ключови качества, без които един предприемач не може. За мен най-важните качества  са отдаденост и вяра в това, което правиш – всичко останало се научава. Трябва да превърнеш идеята или проекта, по който работиш в начин на живот и да си готов да презентираш и продадеш идеята си дори, ако те събудят в 2 през нощта. Изключително важно е да намериш и подходящия екип. Казват, че 80% от работата на предпприемача е свършена, ако е намерил правилния екип, а това трябва да са хора, с които да гледате в една посока. Тук бих казал, че характерът и искрата в очите на всеки член от екипа са най-важното за един стартъп.

Въпрос: Какъв е съветът Ви към младите хора, които искат да се занимават с предприемачество в България?

Отговор: Да потърсят съмишленици и да не губят време. В днешно време един млад предприемач, а и изобщо човек с добра идея, има много по-голямо предимство от същия човек преди 10 години. Говоря за неща като неограничената информация в интернет, хъбове и събития, където можеш да намериш съмишленици, най-вече и пре-акселератора на StartItSmart и акселератори като Eleven, Launchub и EIF. Хората там правят уникални неща за развитието на предприемаческата екосистема и бизнеса в България като цяло. Второто нещо, което искам да посъветвам бъдещите предприемачи, е да споделят идеите си открито и откровено. Не се страхувайте, че някой ще ви открадне идеята, защото със сигурност някъде по света тя вече е измислена. Споделянето  е един огромен плюс в предприемаческата екосистема, понеже тя е изградена от хора, които винаги биха помогнали или дали съвет. Успех!

Интервю Мария Иванова

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *