post

Обучение “Как да стана програмист за един ден” ще се проведе на 16 юни

Иван Господинов e главен доброволец за въвеждането и използването у нас на най-мащабния онлайн образователен проект в света Khan Academy, както и други ресурси на световно ниво. В момента е преподавател по немски език и философия в 74 СОУ „Гоце Делчев“ в София по програмата „Заедно в час“.

Пред образователния сайт Uchi.bg той разказа за предстоящото обучение “ШколоSoft – Стани програмист за един ден”, сподели мнението си за образователната система у нас и кои ще са следващите образователни платформи, които ще бъдат преведени на български език.

Въпрос: Защо решихте да направите обучението “ШколоSoft – Стани програмист за един ден”?

Отговор: В България вече има множество малки и големи инициативи за запознаване на ученици с програмирането. В 74 СОУ „Гоце Делчев“ решихме да се опитаме да разпространяваме програмирането на училищно ниво. Истината е, че всеки може да се научи да програмира дори вкъщи с безбройните безплатни онлайн материали, но често учениците не успяват да се възползват от този образователен потенциал. Ние искаме да ги подготвим за това, че интернет е образователен инструмент, а не само развлекателен. Програмирането е вратичката, през която решихме, че ще е най-лесно да отворим този кръгозор за тях.

Въпрос: За кого е подходящо обучението и какво ще научат участниците в инициативата?

Отговор: Инициативата е подходяща за абсолютно всеки. Нашата целева група са ученици от 5-ти до 11-ти клас, но дори студенти и работещи са се записали за събитието. В рамките на 5 часа участниците ще научат повече за професиите в ИТ сферата, ще се научат да правят първи стъпки с програмирането и ще разберат какви са възможностите да се самоубочават. В един от панелите даже ще разберат повече за катеренето на мобилна катерачна стена, докарана специално за събитието.

Въпрос: Защо липсват специалисти в най-бързо развиващата се сфера у нас – ИТ индустрията?

Отговор: Бих казал, че е въпрос на ниска технологична култура, колко и странно да прозвучи. Ние постоянно виждаме децата с техните смартфони и си мислим, че те по дефиниция разбират от технологии. Истината е, че тъй като поколението на техните родители не може да им предаде здравословна култура за използване на компютърните технологии, се оказва, че учениците познават само няколко функции на устройствата си.

Това обстоятелство по начало изключва ИТ пазара на труда за доста ученици, защото те задоволяват нужатата си от технологии със социални мрежи и развлечение. Много деца имат достъп до смартфон, но не и до компютър и съответно не разпознават компютъра като работно и творческо място – те го използват като стационарен смартфон.

Въпрос: Ако можехте да промените нещо в българската образователна система какво щеше да е то?

Отговор: Бих искал „образователният стандарт“ да определя умения за усвояване, а не знание за попиване. Бих искал също така образователният процес да се определя от общността, която сама ще управлява училището си. За съжаление в момента главните участници в образованието (ученици, родители и учители) нямат контрол нито над съдържанието, нито над качеството.

Това може да звучи опасно и своеволно на някои хора, но при все че живеем във време на учене през целия живот, на безплатно средно и висше образование в интернет и че всеки вече е способен да предоставя образователни услуги, ако училището не се превърне в една институция с отворен код, в един момент ще загуби всякаква връзка с реалността. Децата се чустват неествествено в училищната среда, защото тя не отговаря по никакъв начин на ежедневието ни.

Въпрос: Какви проекти предстоят пред Образование без раници?

Отговор: В момента Образование без раници се занимава главно с проекта по превеждане на най-мащабния безплатен образователен портал в света – Khan Academy. Амбицията ни е да се разклоним и към други доказани платформи като Coursera, която вече също се превежда, Duolingo и др.
Тепърва ще правим все повече и повече събития за ученици, с цел да ги запознаем с възможностите на онлайн образованието и самообучението. От това ще имат полза ученици, които не се чувстват достатъчно предизвикани в училище, ученици, които нямат достъп до качествено образование и тези, които съвсем са изгубили образователния си път.

Въпросите зададе Мария Иванова

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *