post

Един от сериозните проблеми, които заварва и с които ще се опита да се справи служебният екип в Министерството на образованието и науката (МОН), е оперативната програма под шапката на ведомството “Наука и образование за интелигентен растеж”. За трите години от началото на изпълнението й са договорени по-малко от една пета от средствата по нея, а са изплатени едва 2.8% от бюджета й, съобщава Девник.
Това каза на първата си официална пресконференция новият служебен просветен министър проф. Николай Денков, след като представи екипа си от заместник-министри. За училищното и предучилищното образование ще отговаря Мария Гайдарова, училищен директор на основно училище в Пловдив; за висшето образование и науката – досегашният зам.-министър проф. Иван Димов; и за оперативната програма – Ваня Стойнева, експерт от Министерството на финансите и зам.-министър на Министерството на труда и социалната политика през 2013 г.
Проф. Денков изброи четири приоритета за краткото време, с което разполага служебният кабинет. На първо място постави организацията на предстоящите държавни зрелостни изпити и националното външно оценяване, както и приема след завършено основно образование, което “засяга съдбите на хиляди деца и родители”.
Второ е актуализацията на Стратегията за развитие на научните изследвания, която по изискванията на Европейската комисия трябва да е готова до 30 юни, иначе България ще подлежи на санкция. Но освен това от тази актуализация има необходимост, убеден е Денков.
В същата насока е и третият му приоритет – довършване на започнатото по Закона за развитие на академичния състав. От години се усеща липсата на критерии за професионално развитие на академичния състав и макар че започнаха промени по закона, те не успяха да бъдат довършени от 43-ото Народно събрание, обясни просветният министър. Той и екипът му ще се постараят да представят готовия проект на 44-ото НС.
На последно място, макар и на първо по проблеми и необходимост от усилена работа, е управлението на оперативната програма на ведомството. Денков обясни, че съвсем скоро се очаква да излезе критичен доклад на Европейската комисия по тази оперативна програма. През октомври 2016 г. се е провел одитът от представители на комисията. “Подходът, който беше избрал екипът на госпожа Кунева, не беше правилен, аз затова си тръгнах от министерството”, напомни Денков.
Задача на служебното правителство ще е по най-бърз начин да отговори на изискванията и забележките на ЕК, което вероятно ще включва повишаване на темпа на договаряне по оперативната програма, както и по изплащане на сумите по отделните проекти. Засега от 24% договорени са платени малко над една десета – 2.8% от бюджета на програмата. За три години сключените договори са едва 116 на обща стойност 324 млн. лв., а само 39 млн. са разплатени, изброи Ваня Стойнева.

В рамките на служебния мандат екипът на МОН ще работи и по последните три държавни образователни стандарта, които трябва да се синхронизират с новия образователен закон. Те са свързани с финансирането на училищата, нормативите за учителите и материалните бази на учебните заведения, но третият е много далеч от финализиране, заяви Денков.
Министерството ще проследи и вече възникналите проблеми по влезлите в сила стандарти и ще опита да ги изглади. Има и сериозно изоставане в нормативната база на ведомството като цяло, което служебният министър ще се опита да навакса. Има около 15 подзаконови акта в областта на средното образование, които не са приети, и още 4-5, също с изтекъл срок, за висшето образование.

Като добро постижение на предшественика си Меглена Кунева Николай Денков определи създаването на нова дирекция за професионално образование във ведомството. Посочи също и успешния старт на учебната година въпреки притесненията и спорните моменти около новия закон.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *