post

Федералният фонд от 500 милиона евро за подобряване чистотата на въздуха в германските градове може да бъде удвоен. Целта е да се премахнат замърсяващите автомобили от градския транспорт и да се избегнат решения на общинските власти за забрана на дизелови коли на тяхна територия, съобщава Дневник.

Местните власти ще могат да ползват средства от него за различни проекти, включително за по-добър обществен транспорт, зарядни станции за електромобили, системи за контрол на трафика и по-ефективни мрежи за доставки. Но в градове като Берлин и Щутгарт ще трябва да се действа бързо за намаляване на вредните емисии, защото съдът може да наложи забраната за дизелови коли.

В понеделник градски кметове и регионални лидери се срещнаха с канцлера Ангела Меркел. Това става след срещата през август на министри с ръководството на автоконцерните, на която бе договорено те да обновят 5.3 млн. дизелови коли с цел намаляване на замърсяването. Меркел бе в отпуск и не присъства на този разговор, което засили критиките срещу нея, че не е повела борбата за справяне с проблема и че поддържа прекалено близки отношения с автоконцерните.

С напредването на предизборната кампания за вота на 24 септември тя втвърди тона, критикува компаниите и ги призова да сторят повече, за да си върнат доверието на клиентите. В понеделник Меркел обяви, че специалният фонд ще бъде увеличен на 1 млрд. евро, от които 500 млн. ще са федерални средства, както и че след парламентарните избори ще има още една среща с автоконцерните.

Също в понеделник федералната агенция за автомобилен транспорт Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) обяви, че регистрирането на нови дизелови коли през август е намаляло с 13.8% до дял от 37.7%.

Малко по-рано – на неделния телевизионен дебат с основния си опонент Мартин Шулц – канцлерът заяви, че подкрепя колективни искове на засегнати клиенти. В момента в Германия всеки иск се подава индивидуално, а таксата се плаща предварително, поради което защитници на правата на потребителите критикуват системата, че по-скоро защитава бизнеса. В САЩ, където Volkswagen приеха да платят милиарди долари обезщетение за измамата с вредните емисии на техни автомобили, адвокати могат да подават иск на един клиент и да съберат документи, че неговият случай е идентичен с този на други, попаднали в същата ситуация.

Дотук от VW отхвърлят каквото и да било плащане на собствениците на 8.5 млн. засегнати коли в Европа. Но в неделя Меркел заяви на дебата: “Напълно ясно е, че автоиндустрията трябва да бъде държана отговорна за стореното.” Тя критикува проекта на закон, внесен от социалдемократите, като “прекалено бюрократичен”, но каза, че е готова да започне дебат по темата още в понеделник.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *