post

– Не ми давайте торбичка!
– Ама нее, тя е за вас. Безплатна е.
– Да, но аз не искам.
– Нищо, полага ви се – и докато успея да кажа още нещо, покупките ми вече са напъхани в нова найлонова торбичка.

Всеки, който си прави труда да отказва найлоновите торбички при покупка, вероятно е водил стотици пъти подобен разговор. Независимо дали е младата продавачка в супермаркета, лелката, която продава банички, продавачът в магазина за зеленчуци или някой друг – щом чуят, че не желаете торбичка, те ще влязат в безумен спор, че трябва да ви дадат такава. Без никаква логична причина да го правят.

Защо това е проблем?

В Кения неотдавна забраниха найлоновите торбички, а използването, продажбата и производството им вече се наказва със солени глоби и дори затвор. Други държави също въвеждат сериозни мерки срещу използването на найлон. Вероятно има защо.

Броят на найлоновите торбички, произвеждани в света за една година, надхвърля един трилион. А времето, необходимо за тяхното разграждане, е повече от 1000 години. С всеки невинен жест, с който някой продавач ви дава една найлонова торбичка, той генерира отпадък, който през следващите 1000 години ще продължи да замърсява природата. А всеки продавач прави това стотици пъти дневно. В резултат найлоновите торбички попадат в реките и моретата, стават храна за рибите, птиците и останалите животни, за да се завърнат евентуално в менюто ни.

Европейската комисия неотдавна обяви амбициозен план за намаляване използването на найлонови и пластмасови изделия в ЕС. Но истината е, че това не е проблем, чието решаване изисква сериозни стратегии и политически мерки. Решението е в ръцете на всеки от нас. Точно така – вие, които четете този текст, вашите близки и познати.

Достатъчно е просто всеки от нас да се откаже следващия път когато отиде да пазарува, да използва найлонова торбичка. Снабдете се с платнена за многократна употреба. Или просто носете покупките си в ръка, ако не са много. Продавачите от своя страна трябва просто да се освободят от усещането, че даването на торбичка е кой знае какъв голям жест и най-малкото да попитат дали клиентът желае такава. Ако не – да не му я натрапват.

Една потенциално сериозна екологична катастрофа може да бъде избегната чрез малка промяна в ежедневните ни навици, която не ни струва нищо особено. Единственото, което трябва да направим, е просто да се замислим.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *