post

Правителството прие изменения в нормативни актове в областта на управлението на отпадъците. Промените целят оптимизиране на резерва от рециклируеми количества отпадъци, както и подобряване на ефективността на системите за управление в контекста на новоприетия законодателен пакет „Отпадъци“ във връзка с кръговата икономика, с който се поставят нови високи цели за рециклиране.

С промени в Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки се увеличава реално обхванатото население в системите за разделно събиране на отпадъци от опаковки и се увеличава броят на разположените съдове за населени места с под 50 000 жители средно с 15%, от 50 000 до 100 000 жители – 9% и над 100 000 жители – с около 7%. За да се повиши ресурсната ефективност, се дава приоритет на определени методи на рециклиране.

С цел екологосъобразното управление на излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) от категориите за превоз на повече от 8 пътници и за превоз на товари над 3,5 т (М2, МЗ, N2 и N3), с Наредбата за ИУМПС се въвежда разширена отговорност на производителя за тези допълнителни категории. Поставят се високи цели: за оползотворяване 96% и за рециклиране 94% . Така се осигурява по-голямо количество рециклируеми суровини и тяхната преработка в страната. Очакваният резултат от промените е предотвратяване изхвърлянето на опасни вещества, нерегламентирано горене и третиране на компоненти и части от ИУМПС от тези категории над 3,5т., което е свързано с особено висок риск за здравето и околната среда и противоречи на принципите за кръгова икономика.

Промените в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса утвърждават политиката на МОСВ за стимулиране на употребата на автомобили с по-ниски нива на замърсяване, отделящи по-малко вредни емисии в атмосферата. Намалява се размерът на продуктовата такса за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене с 10% и се запазва досегашният размер на таксата за автомобили на възраст до 5 години. За по-дълго употребявани автомобили продуктовата такса се увеличава с 12-13%. За хибридните автомобили тенденцията е същата, като таксата за новите се намалява с около 20%, а за по-дълго употребяваните се увеличава с 12%. Отпада заплащането на продуктова такса за електромобили до 31.12.2021 г. Въведените такси за моторни превозни средства от категории М2, МЗ, N2 и N3 са съобразени с по-голямото въздействие върху околната среда като отпадъци и източници на емисии. Като част от комплексните мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух те целят ограничаване на вредните емисии от по-мощни МПС двигатели с вътрешно горене, емитиращи по-големи количества вредни изгорели газове, с по-висока средна възраст спрямо леките автомобили с по-голям принос в замърсяването.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *