post

Ескейп стаите са едно от най-актуалните забавления през последните години както у нас, така и по света. Водещи началото си от компютърно базираните “escape the room games”, те пресъздават реално тематично декорирано пространство (кабинет, килия, улица, бар, спалня…), в което екип от 2 до 6 души попада за ограничено време (обикновено 1 час) и трябва да намери изход, разрешавайки поредица от загадки. Това е причината тези игри често да се наричат стаи на загадките или триковете, пъзел стаи или escape rooms. Самите загадки могат да са от най-разнообразен характер: да изискват логика, наблюдателност, комбинативност, координация между различните участници, сръчност. Във всеки случай те предизвикват екипността и сработеността на играчите, затова са често препоръчвани за ефективен тиймбилдинг на малки екипи. Не изискват предварителни знания и физическа сила и в повечето случай не са създадени за деца (обичайното изискване е за възраст 12 + г.)

Стаите на загадките са особено популярни в големите градове, като в Европа има истински бум на подобни игри в повечето столици. Качеството на услугата варира в голям диапазон, като важни критерии са оригиналост на пъзелите, автентичност на декора, поглъщащ сюжет, обслужване, емоционален заряд на цялостното изживяване (т.нар. WOW ефект). В това отношение България и София имат много с какво да се гордеят. Тук има голяма концентрация на авторски ескейп румове с толкова висока стойност на изживяването, че вече името на София се спряга като синоним на ескейп столица на Европа. Не без начение е факторът цена. Тук туристите могат да изпитат истинска ескейп наслада на цена, която често е на половина спрямо пъзел стаите в другите държави. Същевременно шансът да попаднат на посредствена Стая дори в статистическо отношение е доста по-малък. Качеството на тези игри в България наистина е впечатляващо. Затова у нас вече все по-често се радваме на ескейп туризъм, а именно – фенове на тези игри, които посещават различни държави с основната цел да обиколят подбрани стаи на загадките в рамките на няколко дни.

Как изглежда тази тенденция от гледна точка на бизнеса. В София през 2018-та г. официално функционират 79 Стаи, като близо 30-на от тях заслужават високо признание. Затова е препоръчително преди да запазите игра, да попитате опитни хора за препоръка. В страната друго по-съществено струпване на игри има в туристическите популярните Варна (23 регистрирани Стаи), Бургас (10) и Пловдив (11). Тази картинка се променяше през годините, като зората на ескейп манията у датира от 2014-та година с първата подобна Стая, започната като младежка предприемаческа инициатива. Тази пионерска идея влезе във всички централни емисии новини и напълни графика на новопрохождащата игра с месеци напред. В следващата година броят на стаите започна да нараства. Първоначално плахо, а по-късно – лавинообразно. Според създателите на един от най-доказалите се брандове в жанра – 3KEY Rooms, причините за това бяха основно три:

1. Модерното увлечение предизвика по-високо търсене от наличното предлагане.

2. Необичайно високи цени на играта за тогавашните разбирания на потенциалните клиенти (20+ лв/човек), които примамваха с обещание за високи приходи.

3. Привидно ниска първоначална инвестиция – наблягайки на ролята на креативността в създаването на тази услуга, много прохождащи предприемачи решиха, че това не включва съществени финансови средства.

През 2016-та пазарът очаквано се пренасити снад 100 Стаи в София и бизнесът съвсем ясно съзря колко измамни бяха първоначалните виждания за неизбежния успех на всяка следваща нова ескейп игра. Оказа се, че:

1. Нужната инвестиция за подобен бизнес е неочаквано висока: наем на обект с централна локация; авторски загадки и технологии за изграждането на пъзелите, които са същевременно скъпи от гледна точка на интелектуален труд и сложни заради това, че са с уникален дизайн и се изработват по поръчка; високи разходи за амортизация и поддръжка на игралната база. Инвестицията набъбва допълнително от факта, че подготовката на добра ескейп Стая отнема от половин до 1 + година, което включва много наеми без приход и много часове заетост на създателите, които междувременно се лишават от други източници на доходи.

2. Висока конкурентност в бранша – все по-голямо разнообразие и все по-високо ниво на предлаганите игри, което довежда изискуемите инвестиции в качествен нов проект до неразумно високи нива. Така дали и кога инвестицията ще се изплати остава под въпрос. Алтернативата е създаване на посредствени и евтини проекти, които обаче не получават никакъв шанс за живот от вече взискателния потребител.

3. Постоянен времеви ангажимент: навиците на потребителите (които играят основно, но не само в почивните си дни и часове) изискват работното време да е максимално дълго – всеки ден от седмицата, от сутрин до вечер. Това усложнява управлението на персонала и ангажира бизнеса с високи разходи.

4. Непредвидимост на търсенето – с големия брой съществуващи Стаи, играчите не изпитват необходимост да планират предварително забавлението си. Това означава, че голяма част от резервациите се правят в рамките на текущата седмица, а доколко месецът ще осигури заетост, покриваща бизнес разходите, е въпрос, който получава различен отговор всеки път.

5. Еднократност на изживяването – всяка една Стая може да се изиграе един път. Това означава, че колкото и доволен да остане един клиент, той няма да се върне отново, освен ако не е играл в Стая с добре изграден и запомнящ се бранд, който да е в състояние в разумен период да отвори следваща Стая. Това значително намалява пазара и увеличава нуждата от ротация – доволните клиенти на един бранд да бъдат успешно насочени към друг силен бранд, докато още са изключително развълнувани от това забавление. Това на практика означава обмяна на клиенти между конкуренти. Явление, което предизвиква изненада и възхищение сред потребителите, които недоумяват как след игра собствениците на една стая горещо препоръчват друга, която е чуждо притежание. Причината е много проста – ако един доволен клиент попадне в слаба Стая следващия път, е много вероятно той да престане да търси ескейп забавления и жанрът да го изгуби като цяло. Обратно – доволен клиент, който по препоръка попада в друга качествена Стая, е вероятно да продължи да играе.

Пример за съюзяване на качествени ескейп игри с цел развитие на бранша, е Spectrooms обединението. Неговата концепция е предлагане на пълния спектър от жанрове и теми, така че ескейп феновете на могат да се насладят на разнообразие от впечатляващи Стаи – от страшни до забавни, от такива с VR елементи, до игри, пресъздаващи до съвършенство филмови теми или определени епохи.

Защо говорим за успеха на ескейп стаите в България? Те се ползват с много добро име сред български потребители и с високата оценка на ескейп феновете в Европа, с което все повече ще допринасят за развитието на туризма. Друга тяхна отличителна черта е, че впрягат креативността и предприемаческия потециал на българина. Повечето собственици на Стаи са млади хора с високо образование, с подчертана творческа сила и бизнес усет. А това само по себе си е комплимент за обществото ни и пример за ниша, в която дребният бизнес се справя впечатляващо. От друга страна дали в дългосрочен план този бизнес ще се окаже устойчив и печеливш, е въпрос, на който не може да се даде сигурен отговор. Но това е неизбежната част от всяка предприемаческа инициатива – рискът да се раздадеш с ум и сърце в поле, в което само времето ще покаже колко семена могат да покълнат и колко реколти ще се съберат през годините.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *