post

България става все по-привлекателна дестинация за технологичните фирми да открият свои развойни офиси. Почти всички изтъкват едни и същи причини – наличието на отлични специалисти в областта на точните науки, ниски оперативни разходи, развита IT екосистема от компании, страната ни част от Европейския съюз и е на една крачка от границата на три континента.

Преди близо 15 години или през 2004 г., когато френският разработчик на мобилни игри Gameloft е правил своя избор, ситуацията е била малко по-различна. България още не беше приета в Европейския съюз, а клъстерите от технологични компании тепърва се формираха. Един от големите двигатели на този процес беше Глобалният център за услуги на Hewlett-Packard. Но той отвори врати малко повече от година след Gameloft България.

Скритият потенциал

Тогава защо френското гейм студио се спря на нашата страна?

Отговорът е сравнително прост – Gameloft видя потенциал за развитие в България и през 2004 г. френският гигант отвори врати първото си студио за мобилни игри в София.

Основните мотиви за това са няколко. Първият е, че исторически страните от Източна Европа разполагат с много и доста добре подготвени технически специалисти. Това се дължи на държавните политики на бившия социалистически блок, който насърчаваше качествената подготовка в областта на точните науки.

Вторият е, че в България по това време (2004 г.) тепърва се развива гейм индустрията с няколко независими местни разработчика. Което полага някаква основа и макар все още доста нишов, секторът има някакво изградено лице. Да не забравяме, че младото поколение обича видеоигрите и постепенно този засилен интерес може лесно да се пренесе на професионално ниво. Хората от това поколение са търсещи, амбициозни, искат да вървят по неутъпкани пътеки и точно това им предлага гейминг индустрията.

От елементи към цели проекти

Първоначално, ролята на Gameloft България е да подкрепя с човешки ресурс френският разработчик. Софийският офис поема различни компоненти от създаването на игрите. Този период не е дълъг и доста бързо Gameloft България започва да участва по целия процес в при разработването на гейм заглавия. Както и да осъществява поддръжката им след пускането им на пазара.

Сега, 15 години след откриването в софийското студио работят над 200 души. Мобилните игри изискват доста ресурси и креативност, дори понякога повече отколкото традиционните заглавия за PC и конзоли. Това налага и наличието на широк профил от експерти. Сред тях са разнообразни специалисти, като гейм дизайнери, продуценти, аниматори, художници, програмисти и дори специалисти по гейм икономика.

Сред завършените проекти на Gameloft България се открояват такива като March of Empires, WarPlanet, World at arms, Age of sparta и други.

България се доказва като много повече от аутсорсинг център. Развойното студио в София с годините е признат авторитет, сравнително автономно създава и управлява игрите си, като в някои аспекти се грижи и за проекти извън България. Това може да звучи стандартно за по-голяма IT компания в момента в страната, но преди десетина години беше рядко срещано явление.

Всички тези елементи, показват, че скритият потенциал, който Gameloft е видял през 2004 г., когато е избирал България за новото си студио, се е отплатил многократно. Не само за френската компания, но и за цялата IT индустрия по един или друг начин.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *