ЗемеделиеНовиниТранспорт

Защо дизелът за земеделие се оцветяваше

В много държави се прилага оцветяване на горивото предвидено за селското стопанство. Това е задължително по закон. Доставчиците на дизелово гориво за земеделие от Dieselor.bg също прилагат разпоредбите. Знаем ли обаче каква е тяхната цел?

В този материал ще разгледаме какво е всъщност дизелът за земеделие, как е започнат да се оцветява и коя държава какво багрило използва.

Какво е дизел за земеделие?

Дизелът за земеделие, известен още като газьол, е фосилно гориво. То се добива след рафинирана обработка на петрола.

Няма съществена разлика между дизелът предвиден за земеделие и този продаван по бензиностанциите.

МПСта с дизелов двигател зареждат предимно дизел Б6. Това гориво разполага с биокомпонент от 6%. Газьолът не включва гориво с био произход, тъй като то оскъпява цената на горивото. Земеделците закупуват дизел на едро, а в големи количества по-високата стойност на биодизела би създала финансови проблеми за обработващите земята. Поради тази причина газьолът се предлага без био примеси.

История на оцветяването

Оцветяването на газьолът се практикува от много държави по света. Основната цел е да се спре злоупотребата с на това гориво.

В много държави газьолът е освободен от акциз. Това прави цената му сравнително по-ниска от тази по бензиностанциите. Мярката се е въвела с цел стимулиране на развитието на земеделския бранш.

Тази по-ниска цена на горивото я е направила примамлива към злоупотреби. Много фермери започнали да приливат от по-евтиното гориво в МПСта си. Поради тази причина държавите, освободили газьола от акциз, започват да търсят мерки срещу нередностите. Така дизелът за земеделие почнал да се оцветява. За целта били използвани химикали, които да не навредят на качеството на горивото или на двигателя на селскостопанската техника.

Оцветяването на газьола се оказала изключително успешна мярка. Благодарение на багрите резервоара и двигателят на МПСто на злоупотребите с безакцизното гориво се оцветявали. По този начин контролните органи лесно и бързо можели да установят нарушителите.

Къде какъв цвят се е използвал

Нямало е въведен универсален цвят, който да се използва навсякъде по света. Всяка държава определяла сама за себе къде какво багрило да слага в дизеловото гориво за земеделие.

В България се е използвало червено. Този цвят се използва и в други държави като Канада, САЩ, Нидерландия, Испания и други.

Други държави като Литва, Естония, Индия и Португалия и повечето държави от Европейския Съюз са използвали синьо багрило за безакцизния газьол.

Индонезия, Ирландия, Италия и Норвегия са избрали да оцветяват дизела за земеделие в зелен цвят.

Всяка държава е избирала индивидуално цвета, в който да боядисва горивото, което отпуска за земеделие. Понякога това води до объркване, тъй като други освободени от акциз горива също се оцветяват, но в различен цвят за всяка държава.

Защо вече дизелът за земеделие не се оцветява?

В началото на 2016г газьолът в България започва да се облага с акциз. Това премахва нуждата той да бъде оцветяван в червено.

В същата година Държавата започва програма за финансиране на бранша с името ”Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“. С нея се осигурява отстъпка за закупеното гориво, използвано за механизирани дейности в първичното селскостопанско производство от предходната година.

Със заповед РД 09 – 1117 / 26.10.2023г на министъра на земеделието и храните се разпорежда тази държавна помощ за 2022г да е 0,41лв/л дизел.

Помощта се осигурява под формата на ваучери, които селското стопанство може да използва при закупуване на газьол.

Въпреки липсата на механизъм за следене на злоупотреби с дизеловото гориво за земеделие, законодателят предвижда глоба. Законът за подпомагане на земеделските производители предвижда санкция от 2000 до 5000лв при злоупотреба със закупено с ваучер гориво.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *