БСК започва проект за изготвянето на образователни стандарти по управление на отпадъците
Дейностите се финансират по програма „Учене през целия живот”, дейност Ленардо да Винчи – Многостранни проекти за развитие на иновации
Българска стопанска камара започна участието си в изпълнението на проекта „Европейска квалификация за мениджъри по управление на твърди отпадъци” (SWFM-QF), съобщи GreenTech.bg. Проектът се финансира от програма „Учене през целия живот”, дейност Ленардо да Винчи – Многостранни проекти за развитие на иновации.
Целта на проекта е да се разработи обща европейска рамка за професионална квалификация на тзи мениджъри по управление на твърди отпадъци.
Общата рамка за квалификация ще обхваща както управлението на твърди отпадъци, така и опасните. В допълнение ще бъде изградена мрежа от експерти, които активно ще участват в оценката и прилагането на разработената квалификационна рамка.
В разработването на образователните стандарти ще се включат частни фирми и центрове за професионално обучение от всички-страни участници. С изключение на България страните-участнички са представлявани и от академични организации.
Проектът ще продължи две години. След приключването му изготвената образователна рамка ще бъде предложена на националните органи, регулиращи стандартите за професионално обучение в страните от ЕС.
Всяка година всеки от 500 милиона жители на ЕС изхвърля около половин тон домакински отпадъци. От производствена дейност се генерират около 360 милиона тона и 900 милиона тона от строителство. Производството на енергия и доставката на вода генерират други 95 милиона тона отпадъци. Сумарно Европейският съюз генерира около 3 милиарда тона отпадъци всяка година.
На европейско ниво секторът за управление на отпадъци ангажира около 500 000 човека, които са позиционирани на около 6000 площадки за управление на отпадъци в цяла Европа. Количеството на генерирани отпадъци в Европа продължава да расте и това налага осигуряването на квалифицирана работна ръка.
Необходимостта от преквалификация на съществуващата работна сила, както и различното ниво на развитие на индустрията в новите страни-членки, налага разработването на нови програми за професионално обучение, които да да се улеснят подготовката на кадри на работното място, както и обучението за работа с нови технологии. Създадените професионални стандарти ще станат част от европейската квалификационна рамка.