В България стартира Европейска инициатива за медиен плурализъм
Новосъздаденото българското представителство на организацията събира подписи за нова Европейска Директива за медийна свобода
Българското журналистическо съсловие и българското гражданското общество вече са придобили антитела срещу медийната зависимост, непрозрачност и монопол и вече се опълчват срещу медийните конгломерати в страната. Това заяви Лоренцо Марсили, съосновател на регистрираната в Брюксел неправителствена организация „Европейска инициатива за медиен плурализъм“ (EIMP) на пресконференция в седалището на Европейския парламент в София.
Марсили изрази надежда да бъдат събрани необходимите от България 50 000 подписа в подкрепа на нова Европейска Директива, гарантираща свободата, плурализма и независимостта на медиите в Европа. сили.
Подписите в подкрепа на инициативата за медийна свобода се подават и съхраняват директно на уебсайта на Европейската комисия.
По думите на Марсили, проблеми с медийната свобода има в редица европейски държави, дори в стожери на демокрацията, какъвто е Англия. Разликата според него е, че в Англия говорим за концентрация на медийна власт в лицето на един човек – Рупърт Мърдок, в Унгария за – едноличен политически контрол, а в България, Италия и отчасти Румъния – за концентрация на медийна, политическа и икономическа власт в ръцете на определени лица. „Свободата на медиите не е само проблем на България, това е проблем на Европа. Тя не е само проблем на журналистите, а е проблем на гражданското общество, защото заплашва демокрацията“, заяви Джовани Мелоли, също съинициатор на EIMP.
Според организаторите отделните държави-членки вече не могат да се справят с преодоляването на проблема на местно ниво, поради което са необходими по-мащабни действия за осветляване и освобождаване на медиите.
Неправителствената организация „Европейска инициатива за медиен плурализъм“ (European initiative for media pluralism) днес откри свое представителство в България. Целта на новото НПО „Медийна инициатива БГ“ е да мотивира журналистите и гражданите в България да поискат директно от ЕК промени в европейското законодателство, чрез които да се прекъсне връзката медии-бизнес-политика на наднационално ниво. Това е осмата европейска държава, на която организацията протяга ръка в борбата с монопола и зависимостта на медиите.
По силата на въведения през 2012г. инструмент за гражданска инициатива (European citizen initiative), чрез събирането на 1 милион подписа от седем европейски държави, организацията може да поиска от ЕК създаването на нова Европейска директива (или изменения в съществуващата), чрез която по законов път и на европейско ниво да бъдат прекратени връзките медии-бизнес-политика в отделните държави-членки.
Подписите в подкрепа на инициативата за медийна свобода се подават и съхраняват директно на уебсайта на Европейската комисия.
В подкрепа на инициативата до момента са се присъединили над 100 европейски организации, а една от най-големите рекламни агенции в света Saatchi&Saatchi изготви безплатно рекламна кампания, за да изрази готовността на рекламодателите, като активна страна в съществуването на медиите, да подкрепят тяхната борба за независимост.