Новини

Договорен е 87% от бюджета за е – управление по ОПАК

Електронното управление ще бъде приоритет и за следващия програмен период, обещаватт от УО на ОПАК

 „Вече сме в период, когато можем да отчетем реални резултати в сферерата на електронното управление, но сме изправени пред въпроса за тяхното използване от администрациите и прилагането им както на национално, така и на местно ниво. Това е ключов момент, който трябва да имаме предвид при програмирането на следващия седемгодишен период от 2014 до 2020 г., като целта е да насърчим използването на изградените вече електронни административни услуги от гражданите и бизнеса.“ Това каза ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Административен капацитет“ (ОПАК) Моника Димитрова-Бийчър при откриването на конференция в „Гранд хотел София“ – „ОПАК в подкрепа на електронното управление – пътят към модерната администрация“. Целта на събитието е да се представят както добри практики по ОПАК, така и стартиращи проекти в сферата на електронните услуги.

„Електронните услуги трябва да се унифицират и това ще се случи по-лесно на централно, отколкото на местно ниво, където решенията се вземат отделно и независимо от всяка община“, допълни още Бийчър. Тя подчерта, че електронното управление ще бъде приоритет и за следващия програмен период, защото гарантира отчетност и прозрачност. Сред приоритетите в новата оперативна програма, която ще бъде изпратена за одобрение на Европейската комисия, са още реформата в съдебната система, подобряването на административното обслужване и обществените поръчки.

Над 2000 административни услуги вече се предоставят онлайн, отчете ръководителят на УО. В допълнение 100 администрации са въвели система за вътрешен електронен документооборот и 4 са новоразработените или обновени информационни системи за органите на съдебната власт. Това само част от резултатите, представени на конференцията.

До този момент по ОПАК са отворени общо 15 процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, насочени към всички типове бенефициенти – централните, областните и общинските администрации и съдебната система.

Договорени са 87% от бюджета по приоритетна ос III „Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление“, който бюджет възлиза на 109,6 млн. лв.; от тях са изплатени повече от половината средства, или 44%; а Европейската комисия е сертифицирала 30% от предвидения бюджет по оста. В абсолютна стойност, най-голям бюджет е договорен през 2011 г. и по-точно – близо 33 млн. лв.

От стартирането на ОПАК досега са сключени общо 84 договора по приоритетна ос III, от които над половината (45 бр.) са приключили. Бенефициентите са общо 63, като има и такива, които изпълняват повече от един проект. От тях 36 (57%) са представители на общинските или областните администрации, а 27 бр. (43%) са представители на централната администрация и съдебната система.

В изпълнение са 34 договора на стойност 75,5 млн. лв. От тези договори 16 ще приключат през текущото и следващото тримесечие на 2013 г., като те могат да бъдат сертифицирани до края на годината (т.е. 60% от средствата по оста). Това е важен момент във връзка с правилото за автоматично освобождаване на средства по оперативните програми към 31 декември 2013 г. Останалите 18 договора ще приключат в края на 2013 г. или през 2014 г. (40% от средствата).

Към момента съгласно финансовия план по ОПАК приоритетна ос III е на второ място по предвидени средства, а именно 31% от общия бюджет по програмата. През месец март тази година Управляващият орган на ОПАК изпрати до Европейската комисия (ЕК) искане за модификация на програмата, съгласно което по приоритетна ос III са реалокирани допълнителни 19,118 млн. лв. и при одобрение оста ще заеме челното място по отпуснати средства по програмата, или 36% от общия бюджет.

Като се има предвид крайният срок за договаряне по оперативните програми, целта на Управляващия орган е до края на 2013 г. да бъдат програмирани и договорени всички средства по ОПАК, каза още Моника Димитрова-Бийчър.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *