Новини

Европейските потребители с бърз и справедлив процес на посредничество с търговците на стоки и услуги

ЕП гласува два нови закона в защита на потребителите

Европейските потребители ще имат достъп до евтин, бърз и справедлив процес на посредничество с търговците на стоки и услуги, благодарение на два нови закона, гласувани във вторник. Тяхната цел е да спестят на потребителите дълги съдебни дела, особено в случаите на онлайн търговията и трансграничните покупки, съобщиха от пресслужбата на ЕП.

Новите правила за алтернативно решаване на спорове (АРС) и за онлайн решаване на спорове (ОРС) имат за цел засилването на използването на АРС схеми в ЕС, давайки на потребителите бърз, евтин и неформализиран начин за разрешаване на спорове с търговци, като алтернатива на често дългите съдебни процедури.

Много държави членки вече имат схеми за алтернативно решаване на спорове (АРС), но липсата на информираност, недостатъчното покритие или претовареността им затрудняват използването им от страна на купувачите. Директивата за алтернативно решаване на спорове ще изисква държавите да гарантират, че за всички бизнес сектори съществуват безпристрастни АРС органи.

Схемите за АРС ще обслужват жалби за стоки и услуги, независимо дали са закупени онлайн или в магазин, зад граница или в собствената държава. Споровете по принцип трябва да бъдат решавани в рамките на 90 дни и АРС услугата трябва за предпочитане да бъде безплатна за купувача или да предвижда само „номинална такса“.

„Директивата за алтернативно разрешаване на спорове е добра новина, както за купувачите, така и продавачите. Евтин механизъм на ЕС за бързо обезщетение ще спести на потребителите милиарди евро годишно, насърчавайки трансграничната електронна търговия, която е значим стимул за растеж в единния европейски пазар“, коментира докладчикът за АРС Louis Grech (С&Д, Малта).

Отделен регламент разглежда онлайн решаването на спорове (ОРС). Той предвижда онлайн платформа на всички езици на ЕС, която да бъде създадена и поддържана от Европейската комисия. Платформата, която ще бъде достъпна през портала „Your Europe“, ще предлага стандартни формуляри за подаване на жалби и ще предлага на купувачите най-подходящата схема за решаване на техния спор. Обменът на информация ще бъде защитена от разпоредбите на ЕС в областта на неприкосновеността на личния живот и правилата за защита на личните данни. Платформата за ОРС ще бъде на разположение за всеки спор за онлайн продажба, независимо от това, дали продавачът се намира в ЕС.

„Потребителите и търговците, особено по-малките, се чувстват несигурни по отношение на онлайн търговията зад граница, защото не знаят къде да се обърнат за помощ, ако се натъкнат на проблем. ОРС ще им даде увереност да купуват и продават в целия ЕС. ОРС е крайъгълен камък в рестартирането на единния пазар“, заяви докладчикът за ОРС Róża Thun (ЕНП, Полша).

Директивата за АРС и регламентът за ОРС ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в Официален вестник на ЕС. Директивата за алтернативно разрешаване на спорове ще стане валидна за всички държави членки в рамките на 24 месеца от приемането ѝ, а платформата за ОРС ще стартира скоро след това.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *