Новини

ЕК прие директива в защита на пътуващите

Реформата повишава защитата на потребителите чрез увеличаване на прозрачността и засилване на защитата при възникването на проблеми.

Със започването на летния сезон Европейската комисия предприема действия, за да подобри защитата на почиващите чрез модернизиране на правилата на ЕС относно пакетните почивки, съобщава Рапид.

Европейската директива от 1990 г. относно пакетните туристически пътувания служи като основа за защитата, която се предоставя на почиващите от ЕС. Тя гарантира всеобхватна защита на потребителите, които резервират предварително договорени пакетни почивки, включващи комбинации от, например, полети, хотели или коли под наем. Защитата включва правото на купувачите да получават цялата необходима информация, преди да подпишат договора, като се гарантира, че дадена страна по него носи отговорност за изпълнението на всички услуги в пакета, и гаранцията за репатриране, в случай че туроператорът изпадне в несъстоятелност. 

Реформата е в отговор на радикалната трансформация на пазара на туристически услуги. Все по-често гражданите играят по-активна роля при организирането на своите ваканции според конкретните си изисквания, по-специално като използват интернет, за да комбинират отделни туристически услуги, вместо да избират от готови пакети от брошура. Потребителите все по-често резервират персонализирани пакетни почивки онлайн (от един търговец или от няколко свързани търговци), при което купувачите не са сигурни дали могат да разчитат на защита, а търговците не са наясно със своите задължения. Поради това актуализация на правилата от 1990 г. има за основна цел да пригоди Директивата относно пакетните туристически пътувания към цифровата епоха. Това означава, че още 120 милиона потребители, които купуват персонализирани туристически услуги, също ще бъдат защитени с Директивата.

Освен това реформата повишава защитата на потребителите чрез увеличаване на прозрачността и засилване на защитата при възникването на проблеми. Предприятията в сектора също ще се възползват от реформата, тъй като Комисията премахва някои остарели изисквания за информация, като например за препечатката на брошури, и гарантира, че националните схеми за защита от несъстоятелност се признават зад граница.

За потребителите, купуващи традиционни и персонализирани пакетни пътувания, предложението ще доведе до:
– по-строг контрол върху допълнителните такси към цената (с таван от 10 % за увеличението на цената) и изискване за прехвърляне на намаленията в цените при равностойни обстоятелства;
– подобрени права на отказ: потребителите ще имат по-голяма гъвкавост, тъй като ще могат да прекратят договора, преди да заминат, като заплатят на организатора разумна компенсация. Също така те ще могат да анулират договора безплатно преди отпътуването в случай на природни бедствия, безредици или други подобни сериозни ситуации в избраната от тях дестинация, които ще засегнат ваканцията им, когато например посолствата съветват да не се предприемат пътувания в съответната страна;
– по-добра информация за отговорността: потребителите трябва да бъдат информирани на ясен и разбираем език, че организаторът е отговорен за правилното изпълнение на всички включени услуги. За разлика от това в момента различните национални правила относно отговорната страна (организатора, търговеца на дребно или и двамата) водят до ситуация, при която организаторите и търговците на дребно изпращат потребителя към другата страна, като нито една от тях не иска да поеме отговорност;
– по-добри средства за защита: в допълнение към намаленията на цените в случаите, в които туристическата услуга не е била изпълнена според договореното, потребителите могат също да предявят иск за компенсация за всяка понесена „нематериална вреда“, по-специално в случай на провалена ваканция;
– единно звено за контакт в случай на проблеми: потребителите ще могат да отправят жалби или искания директно към продавача на дребно (туристическия агент), от когото са закупили почивката.

За купувачите на други персонализирани пътувания предложенитое води до:
– правото да получат парите си обратно и да бъдат репатрирани, ако е необходимо, в случай че по време на почивката продавачът, превозвачът или всеки друг доставчик на услуги изпадне в несъстоятелност;
– по-добра информация за това кой е отговорен за изпълнението на всяка услуга.

За предприятията ще се намалят бюрокрацията и разходите за изпълнение на законовите изисквания, тъй като се създават равни условия за различните оператори; се премахват остарелите изисквания за препечатка на брошури, като по този начин на туроператорите и туристическите агенции се спестяват около 390 млн. евро на година; организираните служебни пътувания се изключват от Директивата, което се очаква да доведе до икономии в размер до 76 млн. евро на година; се предвиждат общи за целия ЕС правила за информацията, отговорността и взаимното признаване на националните схеми за защита при несъстоятелност, като по този начин се улеснява трансграничната търговия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *