НовиниУслуги

Заличени са списъци с резервни проекти по две схеми на БФП

От УО на ОПРР смятат, че липсата на готови технически проекти към момента на сключване на договор за БФП забавя изпълнението на проектите

Ръководителя на УО на ОПРР  заличи списъците с проектни предложения, получили необходимия брой точки и класирани, но за които не достига финансов ресурс по схеми „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна, социална и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали“ и „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна инфраструктура, допринасяща за устойчиво местно развитие”.
 
Проектните предложения в чакащите листи по двете схеми за БФП са подадени в периода януари-ноември 2008 г. Голяма част от тях са разработени на база идейни проекти и/или архитектурни заснемания, което е било допустимо съгласно изискванията на Насоките за кандидатстване. Представените инвестиционни проекти не са съобразени с новите изменения в нормативната уредба по отношение внедряването на мерки за енергийна ефективност и изискванията за достъпна архитектурна среда за хора с увреждания.

В повечето случаи финансирането на подобен род проекти изисква актуализиране/доработване на инвестиционните проекти с оглед спазване на актуалната нормативна уредба, в т.ч се налага и изготвяне на обследвания за енергийна ефективност на сгради, се казва в съобщението.

Опитът на УО на ОПРР показва, че липсата на готови технически/работни проекти към момента на сключване на договор за БФП забавя изключително изпълнението на проектите и същите не могат да приключат в рамките на допустимия съгласно Насоките за кандидатстване срок – 24 м. В повечето случаи разработването на технически/работен проект след подписване на договор за БФП води до недопустими промени в предвидените количества на отделните видове СМР или добавянето на нови количества/нови видове работи.

През март 2010 г. УО на ОПРР публикува схема за „Подкрепа за прилагане на мерки за енергийна ефективност в общинската образователна инфраструктура на 178 малки общини” и „Подкрепа за прилагане на мерки за енергийна ефективност в общинска образователна инфраструктура в градските агломерации”  с цел да се повиши енергийната ефективност на общинската образователна инфраструктура и да се осигури използване на ВЕИ в общинска образователна инфраструктура.

След публикуване на Насоките за кандидатстване по двете схеми за енергийна ефективност през март 2010 г. голяма част от общините от резервните листи по схеми „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна, социална и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали“ и „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна инфраструктура, допринасяща за устойчиво местно развитие“  преработиха проектните си предложения съгласно изискванията, допустимите дейности и видове разходи и кандидатстваха за финансиране по новите схеми.

В допълнение на 24 февруари 2010 г. Министерски съвет прие стратегически документ ”Визия за деинституционализация на децата в Република България”. Една от целите на плана за действие в изпълнение на Политическия документ е „Да се затворят систематично всички класически институции за деца от интернатен тип в България, като се гарантира предоставянето за всяко дете на дългосрочно или краткосрочно настаняване в семеен тип грижа”. В същото време, в списъка на резервите по схема  „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна, социална и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали“, компонент 2 „Социална инфраструктура“ са класирани проектни предложения, насочени към ремонт/реконструкция на домове за деца, лишени от родителски грижи и/или домове за деца с увреждания. Постигането на ангажиментите на правителството в сферата на деинституционализацията прави недопустимо финансирането на подобни проекти от резервната листа.
 
С оглед ефективното и целесъобразно разходване на средствата по ОПРР, освобождаващият се финансов ресурс по горепосочените схеми ще се пренасочва единствено към схеми за БФП, които са разработени в реално време и в съответствие с изискванията на българското законодателство, се казва още в съобщението.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *