Министър Дончев се отчете за 3 г управление
От екипа на министъра представят изцяло позитивен доклад за напредъка по еврофондовете
За България предстои много трудна година и половина, в рамките на която трябва да осигури, обезпечи и гарантира успешната реализация на два много важни процеса, които протичат паралелно – приключване на настоящия първи програмен период 2007 – 2013г., договаряйки пълния бюджетен пакет по отделните финансови инструменти и разплащайки оптимална част от него и да подготви възможно най-подходяща като комбинация, разработка и приоритетност програмна и стратегическа рамка на приноса на политиката по сближаване на ЕС през новия програмен период 2014- 2020 г.
По повод навършването на три години от встъпването в длъжност на правителството на България, централното координационно звено за управление на средствата от ЕС публикува отчетен доклад на министър Томислав Дончев по програмата на правителството на европейското развитие на България за трите години на управление.
Докладът отразява предприетите действия и постигнатите резултати от страна на правителството на България в сферата на членството на страната в Европейския съюз и управлението на оперативните програми, съфинансирани чрез средствата от Структурните и Кохезионния фондове.
Сред основните изводи са, че през тези години на управление имиджът на България е значително променен, страната получи оценки за съответствието за всички програми. В момента средствата от ЕС са един от основните инвестиционни ресурси на държавата във важни за нейното развитие сфери.
Когато през 2009 година Европейското правителство на България поема своите отговорности, страната все още има имиджа на злоупотребяваща с европейски средства и слаби съпротивителни сили за активно противодействие на негативните процеси. Плащанията по оперативните програми са под 1%, а договорените средства – под 20 %. Системите за управление и контрол страдат от съществени трудности, липсват ясни ангажименти за изпълнение на ясни политики и постигане на цели. Към онзи момент нито една оперативна програма няма оценка на съответствието и България няма право да иска възстановяването на средства от ЕС. Част от постигнатия от страната напредък е установеното доброто взаимодействие, координация и комуникация с всички звена на Европейската комисия, въвлечени в процеса на изпълнение на Кохезионната политика, които открито заявяват, че България се радва на много силен ангажимент на политическо ниво от страна на министри и заместник-министри, отговорни за различните програми, се казва в документа.
От екипа на министъра посочват няколко ключови фактора, като доказателство за успеха на европрограмите:
– в пъти увеличен процент договорени и разплатени средства по седемте оперативни програми. След „рестартиране” на системата от началото на 2010 г., данните към 30.06.2012 г. по седемте оперативни програми показват договорени средства в размер на 70,87% от общия бюджет на програмите и платени 26,10 %. За сравнение, справката към 31.12.2009 г. за седемте оперативни програми показва 23,05% договорени и 2,61%; разплатени средства.
– Равномерен и постоянен темп на усвояване на средствата, придружен с необходимата прогнозируемост, планиране и контрол, което създава необходимата сигурност и комфорт на всички звена в системата и ЕК;
– Установен и вече доказано работещ надежден механизъм на управление на средствата от СКФ на ЕС, който е в състояние да гарантира ефективно усвояване на средствата и при много нисък процент на грешка (под прага на същественост (2%) за всички оперативни програми при средно 5% в ЕС, данните за България към края на месец април 2012 г. отчитат среден процент грешки 0,53% за седемте оперативни програми), резултат от подобряване на системите за управление и контрол, както и от качеството на осъществяваните контроли, което е един от ключовите моменти на доверието на ЕК към системата;
– България няма спрени оперативни програми, като още едно доказателство за устойчивостта на системата;
– Добре действаща система на координация между отделните страни в процес при ясно разпределение на функциите, отговорностите и установен конструктивен диалог, позволяващ ефективно разрешаване на възникнали трудности, намиране на адекватни и работещи решения, изграждане на доверие към заинтересованите страни и бенефициентите;
– Значително подобрена система от гледна точка на потребители (и като срокове, и като качество) в резултат на предприети промени в нормативната база и вътрешните процедури и правила на Управляващите органи и междинните звена, които се изразяват в намаляване на административната тежест, облекчаване на процеса на кандидатстване, изпълнение и отчитане на финансираните проекти и скъсяване на сроковете;
– Значително оптимизирана нормативна база в сферата на управление на средствата от ЕС, която отговаря на актуалното развитие на процесите и позволява надеждност на системата при ефективно прилагане на процедурите и правилата на Европейско ниво
– За пръв път ЕК вижда силен политически ангажимент и отговорност от всички участници в процеса при отчитане на ясна визия, целенасочена стратегия, последователност и предсказуемост на действията в краткосрочен и дългосрочен план и го отчита в основните документи за страната, свързани с напредъка в изпълнение на целите на Кохезионната политика;
– постигнат значителен успех в процеса на изпълнение на ключови за страната ни политики с подкрепата на СКФ като деинституционализация на деца и интеграция на малцинствени групи посредством прилагане на интегриран подход, за което България е извеждана като пример;
– създадено е доверие от страна на ЕК и всички Европейски партньори в устойчивостта на системата за управление на средствата от ЕС на фона на добре установено взаимодействие и комуникация на всички нива с отделните звена на Комисията, което създава необходимия комфорт и сигурност и у двете страни за нормално протичане на всички процеси в настоящия програмен период и установени добри позиции в хода на преговорите и подготовката на страната ни за новия програмен период.