Обсъждат разпределението на 100 млн. лв за образование
Чрез бъдещата стратегия ще се стимулира производството на специалисти в приоритетните за страната области
Допълнителните 100 млн. лева, които правителството отпусна за образование в бюджет 2014 г ще бъдат разпределени публично. Средствата ще бъдат разпределени публично и то не на всеки по малко, а по политики – за подобряване на системите на висшето и на средното образование, за оптимизиране на образователната инфраструктура, за професионално образование. Това трябва да се обсъжда, както и изготвянето на работеща стратегия за висшето образование, която ще помогне много за неговото развитие”. Това каза министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова пред БНТ.
Министърът е поканила във вторник всички студенти, които желаят, на среща за обсъждане на бъдещето на висшето образование. Предстоят ни изключително важни неща и тях трябва да обсъждаме заедно.
Клисарова посочи, че чрез бъдещата стратегия ще се стимулира производството на специалисти в приоритетните за страната области – инженерни кадри, ІТ специалисти, педагози, както и приобщаването на бизнеса към висшето образование.
Другият приоритет пред министерството и правителството е законът за средното образование. Той ще надгражда утвърдените добри практики и традиции досега, но ще има и принципно нови моменти. В закона ще има отделни глави за правата и задълженията на учителите и директорите. Те ще дават мотив на младите учители да остават в средното образование с гаранции за професионалното и кариерното им развитие. Предвижда се въвеждане на мандатност за директорите, както и атестиране, което ще се извършва не само от регионалните инспекторати, а и от учители и родители.
Министър Клисарова коментира въвеждането на матурите и външното оценяване като правилна крачка в посока на реална оценка на състоянието на учебния процес. Според нея делегираните бюджети са изиграли първоначално много добра роля, но създали и дисбаланс между малките и по-големите училища. Затова се предлага въвеждането на базови разходи за всички, след което ще се определят делегираните бюджети. Ще се взема предвид и добавената стойност в обучението и показаните резултати, подчерта проф. Клисарова.
