НовиниУслуги

ЕК ще ни съди заради нарушения в „първи пакет за железопътния транспорт"

Ако съдът реши, че законите на ЕС са нарушени, България ще бъде задължена да предприеме необходимите мерки

Европейската комисия се обърна към Съда на Европейския съюз във връзка с неправилното прилагане от България на различни части на т.нар. „първи пакет за железопътния транспорт“ – разпоредбите относно таксите, които железопътните предприятия трябва да плащат за достъп до инфраструктурата.

Основната цел на директивите от първия пакет за железопътния транспорт е пазарът на железопътните услуги да се отвори за конкуренция. Управителите на инфраструктурата трябва да бъдат независими от железопътните предприятия, таксите за достъп до железопътните линии да бъдат недескриминационни и да се създаде регулатор, който да разрешава проблеми с конкуренцията при достъпа до железопътната инфраструктура.

Държавите-членки трябваше да започнат да прилагат директивите най-късно от 15 март 2003 г, като за България срокът беше 1 януари 2007 г. – датата на присъединяване към ЕС. Държавите-членки трябваше да информират Комисията за законовите, подзаконовите и административните разпоредби, приети на национално ниво за спазване на европейските правила.

Комисията проучи подробно въвеждането на директивите в България и през юни 2008 г. започна процедура за нарушение, като изпрати официално уведомително писмо за неправилно въвеждане на директивите за железопътния транспорт. След като националното законодателство беше променено няколко пъти, за да бъдат изпълнени европейските разпоредби, през март 2010 г. Комисията изпрати мотивирано становище във връзка с все още неотстранените нарушения по отношение на таксите за достъп до железопътните линии. Тя анализира отговорите на българските власти и реши да отнесе случая до Съда на Европейския съюз, тъй като страната все още не прилага правилно европейските правила.

Неправилното въвеждане на първия пакет от директиви за железопътния транспорт затруднява достъпа до пазара поради липсата на прозрачни условия.
Това пречи на създаването на пълно функциониращ вътрешен пазар за железопътни услуги в Европа. Правилата на ЕС за таксите за достъп до линиите имат за цел да насърчат оптималното използване на железопътната инфраструктура, като на железопътните оператори се предлагат привлекателни условия за достъп.

Отнасянето на случая до Съда на Европейския съюз е третата стъпка от процедурата за нарушение и с нея започва фазата на съдебното производство. Сега съдът ще трябва да се произнесе по поставените от Комисията въпроси. Ако той реши, че законите на ЕС са нарушени, България ще бъде задължена да предприеме необходимите мерки, за да изпълнени решението на Съда.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *