ОПАК публикува 15 грешки при обществените поръчки
От програмата са изготвили и списък с препоръки, които помагат за правилното прилагане на закона
Неспазване на принципа за публичност по отношение на минималните финансови и технически изисквания /критериите за подбор/ към кандидатите, неясноти в изискванията към участниците, които биха могли за доведат до объркване в процедурите и които затрудняват процеса на участие, несъгласуваност между документите.
Това са част от 15 – те най-често допусканите грешки и нарушения при изготвяне на проекти на документации и провеждане на обществени поръчки по проекти по ОПАК, публиквани от Управляващия орган на програмата.
Според направения анализ като пропуск са отбелязани още включване на показатели за оценка в методиката, които повтарят изискванията за административна допустимост /критериите за подбор, когато критерият е икономически най-изгодна оферта/, смесване на критериите за подбор с показателите за оценка, както и несъответствия между проектодоговора – част от документацията за обществена поръчка и сключения договор за обществена поръчка.
От ОПАК съветват възложителите да приемат вътрешни правила за възлагане на обществени поръчки, които съдържат реда за планиране и организация на провеждането на процедурите и за контрол на изпълнението на сключените договори за обществени поръчки; към протоколите от заседанието на комисията да има отделни оценителни листа, когато е използван критерий за оценка „икономически най-изгодна оферта”. Когато критерият за възлагане на поръчката е „икономически най-изгодна оферта”, показателите за оценка трябва да са ясно формулирани и изчерпателно изброени, като се посочи тяхната тежест при оценяване на постъпилите оферти, както и начинът, по който ще се извърши оценката.
От програмата препоръчват още да се посочват мотивите за присъждането на конкретен брой точки по даден показател, а когато обществената поръчка включва няколко обособени позиции, всяка от които е предмет на договор, стойността на поръчката е равна на сбора от стойностите на всички позиции, когато се използват обособени позиции следва да се определи прогнозна стойност и гаранция за участие за всяка позиция. Изискванията за икономическо и финансово състояние трябва да са съобразени с предмета на конкретната обществена поръчка, с нейния обем, количество и стойност. Те са свързани с минималните изисквания, на които трябва да отговарят кандидатите, за да се гарантира изпълнението на обществената поръчка. Заложените от възложителя минимални изисквания следва да са съобразени с всяка една от обособените позиции по отделно в случаите, когато се допуска участието по една от определените от възложителя позиции.
От ОПАК напомнят, че е абсолютно забранено сключването на втори договор за изпълнението на същата обществена поръчка, без да е прекратен действащ договор, при това само на изрично посочените в закона и договора основания.
Списък на всички грешки и препоръки може да намерите в документа на ОПАК тук.