НовиниОбразование

Брюксел призова за повишаване на грамотността

Според експертите бедността и ниската грамотност са взаимно зависими

Необходимо е Европейският съюз да преразгледа своя подход за повишаване на нивото на грамотност, изтъква експертната група на високо равнище, създадена от европейския комисар Андрула Василиу с оглед решаването на този проблем, предаде пресслужбата на ЕК.

Всеки пети сред 15 – годишните, както и почти 75 милиона възрастни не разполагат с основни умения за четене и писане, което им създава трудности при намирането на работа и ги излага на по-голяма опасност от бедност и социално изключване.

Според европейският комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта Андрула Василиу сме свидетели на парадокс – докато в контекста на цифровия свят, в който живеем, четенето и писането са по-важни и значими от всякога, грамотността ни не е необходимото ниво. „Необходим е спешен обрат в тази крайно обезпокоителна ситуация. Инвестициите за повишаването на грамотността сред гражданите от всички възрастови групи са икономически обосновани, тъй като водят до осезаеми ползи за отделните лица и обществото, които в дългосрочен план възлизат на милиарди евро.“, коментира тя.ма

Министрите на образованието в ЕС са си поставили за обща цел до 2020 г. делът на петнадесетгодишните със слаби умения по четене да бъде намален от настоящите 20 % на 15 %. В доклада на групата на високо равнище се изтъкват значителните различия в резултатите между половете, като 13,3 % от момичетата са със слаби резултати, спрямо 26,6 % от момчетата. Различията между половете са най-малки в Нидерландия, Дания и Белгия и най-големи в Малта, България и Литва (статистика от 2009 г.). В приложение 2 са посочени подробно процентите на учениците със слаби резултати по четене в държавите членки, а в приложение 3 се прави преглед на данните за различията в резултатите между половете.

Според експертите бедността и ниската грамотност са взаимно зависими. Изследванията сочат, че ако Европа успее да постигне определените за 2020 г. цели за основни умения в областта на грамотността, математиката и естествените науки (целта е 85% от 15-годишните да изпълняват тези показатели), това би довело до увеличаване на БВП с 21 трилиона евро през живота на децата, родени през 2010 година.

Специалистите препоръчват създаването на повече електронни четива, а медиите, работодателите, обществените организации и известните личности да играят важна роля в широкото обсъждане на грамотността при възрастните.

В доклада се изтъква, че добрите умения в областта на грамотността са от решаващо значение за подобряване качеството на живот на хората и за насърчаването на знанието, иновациите и растежа. Промените в естеството на работата, както и в икономиката и в обществото като цяло, означават, че грамотността е по-важна от всякога в съвременния свят. Поради това Европа следва да си постави за цел постигането на 100 % функционална грамотност сред нейните граждани.

Комисар Василиу ще обсъди констатациите от доклада с министрите на образованието на тяхната неофициална среща в Кипър на 4 и 5 октомври. Обсъжданията ще залегнат в основата на заключенията на Съвета относно грамотността, в които държавите от ЕС ще установят съгласувани приоритети както за себе си, така и за Комисията, с оглед на по-успешното справяне с проблемите в областта на грамотността.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *