Новини

ОПАК с наръчник за отчитането на проекти

Слабости в подготовката, откриването и провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки, е сред основните проблеми при изпълнение на проекти

Екипът на Оперативна програма „Административен капацитет“ (ОПАК)подготви кратък наръчник за най-съществените моменти при отчитането на проекти. Той съдържа практически съвети за избягване на често срещани грешки както по отношение на мониторинга на проекти, така и в процеса на финансовото им отчитане.

Наръчникът, който допълва вече разработеното през 2012 г. общо Ръководство за кандидатстване и изпълнение на проекти, ще бъде раздаван по време на организираните обучения за бенефициенти. 

Анализ на ОПАК показва, че съществуват някои основни проблеми при изпълнението на проектите, които оказват влияние върху цялостното изпълнение на програмата:
– слабости в подготовката, откриването и провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки от бенефициенти по ОПАК;
– забавяне в изпълнението на одобрените графици за планирани обществени поръчки;
– забавяне в изпълнението на дейностите в резултат на обжалване на проведените процедури за възлагане на обществени поръчки;
– забавяне в изпълнението на дейности по проектите в резултат от честа смяна на екипите за организация и управление;
– неясни критерии за подбор, възлагане и отчитане на работата от лица, наети по граждански договори;
– непълни или липсващи документи, доказващи извършването на конкретна дейност от одобреното проектно предложение;
– изплащане на възнаграждение на едни и същи лица, изпълняващи идентични дейности.

С цел засилване темпа на одобряване на разходите по проекти екипът на ОПАК значително скъси сроковете за верификация. В допълнение към това се организират регулярни срещи с бенефициентите по време на тяхното изпълнение с цел правилно и коректно изпълнение и отчитане на проектите както и депозиране на искания за плащане. Управляващият орган на ОПАК изготвя помагала, инструкции, най-често срещани грешки и насоки за изпълнение на проекти по програмата. След сключване на нови договори задължително се провеждат  обучения на бенефициентите за правилно изпълнение на проекти и минимизиране на риска от налагане на финансови санкции за неточно прилагане на правилата за управление и изпълнение на проекти, финансирани със средства на Европейския социален фонд и държавния бюджет.

В последния доклад по сертификация № 28/31.08.2013 г. до Европейската комисия Управляващият орган на ОПАК поиска възстановяване на разходи по проекти в размер на близо 13 млн. лв.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *