Министър Клисарова готова на диалог със студентите по въпроса за висшето образование
100 млн. лв повече са заложените в бюджета средства
В бюджет 2014г. образованието наистина е приоритет. В тази трудна икономическа ситуация бюджетът на министерството не само не беше намален, а е увеличен със 100 млн.лв. Важно е, че тези пари ще бъдат дадени за политики и трябва да бъдат вложени така, че да има максимален ефект от тях.
Това заяви министърът на образованието и науката Анелия Клисарова в сутрешния блок на БТВ. Министърът подчерта, че е готова на диалог със студентите, за да се определи как да бъдат вложени средствата за всише образование. Младите хора трябва активно да участват и при изработването на Стратегията за висшето образование“, изтъкна проф. Клисарова. Според нея в областта на образованието е необходимо да има консенсус.
Специално за висшето образование проф. Клисарова отбеляза, че става дума за около 25 – 30 млн.лв., с които ще бъдат подпомогнати университетите, но не въз основа на броя студенти, а на качеството. Друг важен показател ще бъде свързването на университета с бизнеса, тоест – каква е реализацията на студентите по професия.
Министърът изтъкна, че в новия бюджет е предвидена оптимизация на делегираните бюджети, така че да се намали разликата между училищата с повече ученици и училищата с по- малко ученици. „Трябва да гарантираме равен достъп до качествено образование на всички. Именно чрез оптимизацията директорите ще разполагат с повече средства, с които да мотивират учителите за по- качествено и ефективно участие в учебния процес“, обясни проф. Клисарова. Тя добави, че единният разходен стандарт за деца със специални образователни потребности е повишен между 5 и 7% в зависимост от заболяването на детето. Също между 5 и 7% е повишен и единният разходен стандарт за професионалните училища. „Това означава, че се увеличава бюджетът на училището заедно с всеки ученик, който постъпи в това професионално училище“, каза министърът на образованието и науката.
На въпрос относно отпадането на деца от училище проф. Клисарова подчерта, че се разработва цяла стратегия по проблема. Министърът посочи, че за 2013г. 4000 деца са отпаднали от училище, като 605 от тях са поради слаб успех, а повечето са по семейни и по социални причини. Проф. Клисарова акцентира върху два основни момента при решаването на проблема. На първо място тя изтъкна образованието на 5 и 6-годишните деца, така че да бъдат подготвени за първи клас и по този начин да се улесни учебният процес. На второ място е въвеждането на дуалната система, при която социалният елемент отпада и децата също са мотивирани да ходят на училище.