НовиниОбразование

Студенти искат по – модерни програми и учебни планове

Според министър Анелия Клисарова трябва да се обединят Фонд „Научни изследвания“ и Фондът за иновации

„Стратегията за висшето образование е изключително важна. Каквото приемем до май 2014г., това ще важи до 2020г. и ще залегне в оперативната програма „Образование и наука за интелигентен растеж“. Това заяви министърът на образованието и науката Анелия Клисарова в предаването „Лице в лице“ по bTV. Министърът определи като много добра състоялата се среща със студенти, на която беше обсъдена стратегията.

Проф. Клисарова изтъкна, че има редица теми, по които трябва да се чуе мнението на студентите – каква реформа е необходима, как да се финансират университетите, а също така и по въпросите за стипендиите и общежитията. По време на разговора студентите са се обединили около необходимостта от нови учебни планове и програми, за да бъдат по- модерни. Проф. Клисарова отбеляза и колко е важна връзката между изхода от университетите и реализацията на пазара на труда по професионално направление. „Протестите ни мотивират да работим. Ние сме поели ангажименти, които могат да се свършат с труд и с желание“, каза още министърът на образованието и науката. 

На въпрос за Фонд „Научни изследвания“ министър Клисарова напомни, че там са били направени много нарушения и има глоби за общо 8 млн.лв. Министърът изтъкна идеята фондът да се обедини с Фонд „Иновации“. „Ако видите оперативните програми и как се разпределят парите за наука в Европа, винаги научните изследвания са свързани с иновациите“, аргументира се министърът. По думите й е важно да има приложна наука, която да помага на икономиката на страната. Министър Клисарова добави, че за следващата година се предвиждат около 14 млн.лв. за научни изследвания и около 14 млн.лв. за иновации. Отделно по оперативната програма ще има 172 млн. евро за целия финансов период за научна инфраструктура. 

Министър Клисарова изтъкна, че голям проблем е отпадането на учениците. Тя отбеляза, че от общо 4000 деца, които миналата година са отпаднали от училище и не са завършили средно образование, само около 600 отпадат по слаб успех. При останалите причините са социални и семейни. Проф. Клисарова каза още, че е важно да се въведе дуалната система. В Германия, Австрия и Швейцария, където тя се прилага, има най- малко отпаднали ученици и най- малко младежка безработица. „Помислили сме и за учителите“, добави министърът и изтъкна повишаването на единния разходен стандарт на педагозите. 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *