Няма опасност за финансирането по ОП "Транспорт"
По програмата се финансират 21 инвестиционни проекта, от които 11 са големи – за над 50 млн. евро
До този момент не е имало никаква опасност от частично или изцяло спиране на средства по ОП „Транспорт”. Проектите се изпълняват с добри темпове и засега няма индикации за замразяване на плащания, както и няма риск от загуба на средства към края на 2014 г. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в кабинета „Орешарски” Петър Киров.
Киров посочи постигнатото до момента по програмата – рехабилитирани над 256 км ж.п. линии (разгъната дължина); изградени над 140 км автомагистрали и над 40 км I клас пътища, както и построени 13 км метролинии с 13 метростанции.
По програмата се финансират 21 инвестиционни проекта, от които 11 са големи – за над 50 млн. евро. По всички проекти е стартирало изпълнението. Приключените проекти са 7 бр., но документално работата е завършена само по три от тях – двата участъка на разширение на метрото в София и АМ „Тракия”, които можем да определим и като отличниците на програмата”, допълни още Петър Киров.
По думите на зам.-министъра финансовите резултати на програмата са в рамките на реалистичните прогнози на Управляващия орган. Размерът на плащанията към бенефициентите, респективно към изпълнителите, вече е над 2 млрд. и 470 млн. лв. или 63% от общия разполагаем ресурс по програмата. Сертифицираните разходи, които са подадени за възстановяване към ЕК също са нараснали на 57%”, заяви Петър Киров.
В началото на месец юни ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. бе официално изпратена за консултации със службите на Комисията и очакваме техните коментари, допълни Киров. „От разговорите, които сме имали до момента с ЕК, не са получавани съществени бележки по целите, стратегията или мерките за финансиране от новата оперативна програма. Основните коментари са били свързани с изпълнението на предварителното условие за наличие на интегрирана (мултимодална) транспортна стратегия и съответствието на предложените за финансиране проекти с нея. За тази цел сме привлекли екип на JASPERS, който извърши анализ на наличните планове и стратегии в сектора и предстои изготвяне на план за действие, който ще бъде съгласуван с ЕК”, отбеляза Петър Киров.
Към настоящия момент разбирането е да се използва изготвения през 2010 г. Общ генерален план на транспорта, като в него бъдат направени съответни актуализации. ЕК ще одобри ОПТТИ заедно с плана за действие за изпълнение на предварителните условия. „Надявам се одобрението на новата програма да се случи през есента, а в най-лошия случай ОПТТИ да бъде факт в края на годината”, заяви Петър Киров.
Според зам.-министъра в следващия програмен период страната ни ще може да разчита на около 1,9 млрд. евро, като средствата за развитие на железопътната и пътната инфраструктура по Кохезионния фонд на ЕС ще бъдат разпределени по равно. Ние сме съгласни, че инвестициите в пътната инфраструктура са важни за всички., Много важно за икономическото развитие на страната е наличието и на конкурентоспособен железопътен транспорт. Освен това той е много по-екологичен и неговото развитие е абсолютен европейски приоритет. Финансовият ресурс е голям, но за съжаление е недостатъчен за проектите, които имаме; нещо повече – ние сме готови да изпълняваме проекти за два и дори три пъти повече средства.”
Благодарение на европейските фондове България вече има първите железопътни линии, които позволяват влаковете да се движат с 160 км/ч и бе започната работа по 3 автомагистрали, изтъкна още Киров.