Новини

България ще следва швейцарския модел за развитие на професионалното образование

Стратегията за развитие на професионалното образование залага на активното участие на бизнеса в придобиването на практически умения от страна на учениците от професионалните гимназии

Осигуряване на висококвалифицирани кадри за бизнеса и намаляване на броя ранно отпаднали ученици са сред основните цели на Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение, одобрена на днешното заседание на правителството.

По данни на образователното министерство през последните 14 години учениците в професионалните гимназии са намалели с близо 25 000, а през миналата учебна година в тези училища са се обучавали малко над 140 000 деца. Кабинетът одобри и подготвяната от няколко години Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността.

Стратегията за развитие на професионалното образование залага на активното участие на бизнеса в придобиването на практически умения от страна на учениците от професионалните гимназии. Към момента много от фирмите, в които са чиракували ученици, не им издават сертификати за придобитата квалификация, обясни министър Коларова: „Много често децата работят, но ги ползват повече за общи задачи, а нашата основна цел е да гарантираме, че те усвояват професионални умения, когато са във фирмата“.

България ще следва швейцарския модел за развитие на професионалното образование. Според него дори човек да е завършил професионално училище, той може да продължи с висше образование. „По конкурентоспособност Швейцария е на първо място сред европейските държави и това първо място в много голяма степен се свързва с модела на образование, в което професионалното образование има ключова роля“, обясни Коларова.

 

Стратегията за повишаване на грамотността включва мерки за насърчаване на функционалната грамотност на децата и възрастните. Сред нейните цели са увеличаване до 90 процента на дела на децата между 4 и 7 години, които ходят на детска градина, и намаляване на дела на 15-годишните ученици с критично ниско ниво на функционална грамотност.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *