IT секторНовини

Институциите срещу Uber

Таксиметровите компании са насъскали МВР, прокуратурата, НАП, транспортното министерство и автомобилната администрация срещу услугата за споделяне на превози

Българските таксиметрови превозвачи са сезирали Министерството на вътрешните работи, прокуратурата, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Национална агенция за приходите, Комисията за защита на конкуренцията и редица други институции срещу платформата за споделени автомобилни превози Uber. Това съобщиха от транспортното министерство пред Pixelmedia.bg.

 

На среща във ведомството превозвачите са представили пред институциите своята гледна точка за навлизането в България на маериканската мобилна платформа. Припомняме, че Uber е мобилно приложение, което свързва шофьори и пътници, като вторите превеждат по банков път сума за превоза, а компанията плаща процент от парите на първите. По този начин практически тя конкурира таксиметровите услуги, макар че се позиционира като онлайн платформа за споделени пътувания.

 

През последните години Uber има проблеми в много страни по света, включително Индия, Германия, Франция, Великобритания и Испания. В някои от тях срещу компанията се водят съдебни дела или институциите забраняват операциите й. В други се организират протести на таксиметрови шофьори, а в трети компанията направо е забранена. Истината е, че макар и да е една доста качествена алтернатива за придвижване, Uber хваща регулаторните органи неподготвени навсякъде, където стартира дейност.

 

Uber отварят 50 000 работни места в Европа през 2015 година

 

От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията заявиха пред наш журналист, че Uber нарушава Закона за автомобилните превози, предоставяйки транспортни услуги без лиценз, както и че водачите й също не отговарят на изискванията, на които трябва да отговаря един таксиметров шофьор – да са преминали тест и да са получили индивидуално разрешително за такава дейност, както и да са преминали прихологически тест, да са представили свидетелство за съдимост и т.н. Към автомобилите също има редица изисквания, включително за по-често провеждане на технически прегледи.

 

Съвсем отделен въпрос е, колко таксиметрови шофьори и коли отговарят на изискванията към момента. Едва ли има софиянец, който да не е чувал истории за пътници, заплашвани или бити от шофьори на таксита, както и за различни методи за повишаване на сметките чрез т.нар. „помпички“ и др.

 

От транспортното министерство уточниха, че хващането на водач и доказването, че предоставя транспортна услуга чрез Uber ще е трудно, но ако се осъществи, на водачите ще бъдат налагани глоби от 1500 лв. и ще им бъдат отнемани колите за шест месеца. При това те ще бъдат изпращани в платен паркинг, а престоя им също ще се плаща от самите водачи. При повторно нарушение глобата ще бъде удвоена. За доказването на нарушенията ще бъдат привиквани и пътниците на Uber да свидетелства, ако имат такова желание.

 

Освен това вече е сезирана НАП, която да проверява дали шофьорите имат сключени договори за извършването на шофьорска дейност, както и Комисията за защита на конкуренцията – за да определи, дали Uber конкурира лоялно таксиметровите компании в България. Сезирана е и прокуратурата. Отново е впечатляващо как институции, които с години не успяха да се преборят с масови практики като „помпичките“ в такситата, имитацията на популярни таксиметрови марки, високите тарифи, скрити с малък текст или преминаването по неизгодни за пътниците маршрути, изведнъж са се задействали.

 

На въпроса на Pixelmedia.bg, как ще коментират, че Uber се позиционира като мобилна услуга за споделяне на превози, от Министерството на транспорта посочиха, че всеки може да си кръсти дейността както си иска, но в случая няма споделяне, а е обявена тарифа, която се събира на база на изминатия маршрут и се заплаща процент от сумата на водачите.

 

Междувременно научихме от непотвърден източник, че в Uber са обещали на шофьорите, че при отнемане на колата им, компанията ще им предостави по-хубава и ще им осигури адвокат. Проблемът със сигурност предстои да се задълбочава, тъй като не само американската компания не възнамерява да отстъпва, а и разширява дейността си, стартирайки услуги за доставка на храна в някои страни по света. Освен това Uber вече има няколко конкурентни услуги, работещи на същия принцип, а сред потенциалните й конкуренти, изразили интерес към сектора е и Google.

 

Google ще конкурира Uber

 

UberEats стартира в Барселона

 

Uber започва да доставя котенца

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *