Божидар Лукарски: Българският бизнес да се насочи към пазарите на САЩ, Близкия изток, Япония и Китай
инистерство на икономиката работи за въвеждането на дуалната система на обучение чрез работа
„Трябва да погледнем към пазарите на трети страни, които са извън Европейския съюз защото европейският пазар е доста консервативен и наситен и не остават много ниши”. Това посъветва бизнеса министърът на икономиката Божидар Лукарски по време на първата национална дискусия от кампанията „Да! На българската икономика“, организирана от вестник „Стандарт“ и Конфедерацията на индустриалците и работодателите (КРИБ).
По думите му българските млечни продукти имат място на пазарите в САЩ, Близкия Изток, Япония и Китай. За да успее обаче, бизнесът трябва да се обедини в експортни клъстери, което би осигурило по-добра маркетингова стратегия и необходимото количество, което тези пазари изискват. Министърът призова представителите на българския бизнес да се възползват от мерките, които предлага в тази насока ОП „Иновации и конкурентоспособност“.
Важен акцент в дискусията беше поставен и върху формата на образование в България. Според министър Лукарски през последните десет години българското образование не подготвя достатъчно кадри в традиционно силни за България специалности като инженерните и техническите. Той съобщи, че Министерство на икономиката работи за въвеждането на дуалната система на обучение чрез работа.
За да тръгне тя обаче са необходими промени в законодателството. Според министърът трябва да се въведе система подобна на португалската, където от средното образование учениците се насочват към определена специалност, към която първоначално да се обучават теоретически, след това минават на стажове и после се ориентират към следдипломна квалификация или висше образование в съответната област. По думите му с министъра на образованието Тодор Танев работят по промени в законодателството за въвеждане на дуалната форма на обучение и се надява да бъдат факт до края на годината.