Обявиха старта на ОП "Добри управление"
Програмата е фокусирана върху въвеждането на електронно управление в България, както и върху развитието на държавната администрация
С провеждането на първия комитет за наблюдение стартира новата оперативна програма „Добро управление 2014-2020″.
Програмата е фокусирана върху въвеждането на електронно управление в България, както и върху развитието на държавната администрация. Акцент е поставен и върху продължаването на реформата в съдебната система и въвеждане на електронно правосъдие, повишаване на квалификацията на административните служители, както и гарантиране на стабилността на системата за управление на европейските структурни и инвестиционни фондове. Общият бюджет за изпълнението й е в размер на над 657 млн. лева, като 85% от средствата ще са от Европейския социален фонд (ЕСФ).
„Успехът на Оперативна програма „Добро управление“ е ключ към най-важните политики за правителството. Чрез нея може да бъде променено качеството на управлението“, коментира вицепремиерът по коалиционната политика и административната реформа Румяна Бъчварова при откриването на заседанието. Тя посочи, че заложените приоритети – административна реформа, електронно управление и прозрачност, дават възможности за по-ефективна държава, в услуга на гражданите, бизнеса и самата администрация.
Румяна Бъчварова определи като ключова за програмата административната реформа. По думите й, тя следва да се разбира не като рязане на щатове и структури, а да се разглежда като философия на съвременното управление и модерната държава. Вицепремиерът постави въпроса за въвеждане на централизиран подбор на персонал като възможност за доближаване начина на работа в публичната администрация до този, който се прилага в успешни структури извън нея. „Това намалява рисковете от назначения, които не отговарят на професионалните изисквания“, посочи г-жа Бъчварова.
Друга мярка за повишаване резултатността и ефективността на обществените политики, е въвеждането на оценка на въздействието на нормативните актове. Тя ще доведе и до осигуряването на стабилна и предвидима среда за правене на бизнес и ще гарантира прозрачността на управлението.
Изграждането на система за електронно управление беше откроено от вицепремиера Бъчварова като основно предизвикателство. Тя посочи, че към момента сървърите и системите на администрацията са разпръснати в повече от 1300 сгради и 2000 помещения, и едва 17 процента от администрациите споделят капацитет и ресурси между системите си. „Правителството има ясен план и приоритети за конкретни интервенции – в момента се структурира Държавна агенция за електронно управление, която да провежда и налага координирани политики за оптимизиране и стандартизиране на процесите в различните администрации“, посочи Румяна Бъчварова. Тя изтъкна също, че през второто полугодие на 2015 т. стартират множество проекти за електронизиране на най-често използваните административни услуги, за трансформиране на предоставяните удостоверителни във вътрешно-административни услуги, за консолидиране на регистри.
„Управлението ни трябва да стане потребител на тенденциите и посоките, които въвеждаме сега“, подчерта Румяна Бъчварова. Това са отварянето на голям брой бази данни, които да бъдат достъпни за гражданите и бизнеса, подобряване на капацитета на администрацията за работа и анализ на тези данни, въвеждането на споделени административни услуги, стандартизиране и модернизацията на начина на работа в администрацията.
Основен фактор за икономически растеж и степента на конкурентоспособност е не само инфраструктурата и данъчна среда, а адекватната бизнес среда, посочи вицепремиерът Томислав Дончев. По думите му, реформаторският заряд на програмата създава предпоставките за този успех. Дончев обаче подчерта, че „реформата не е чиновническо упражнение, нужно е лидерство, защото всяка реформа се развива не в контекст на подкрепа, а в контекст на съпротива“.
Първото заседание на Комитета за наблюдение на ОП „Добро управление“ бе приветствано от г-н Аурелио Сесилио – началник на отдел „Румъния, България, Малта“ в Главна дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване“ на Европейската комисия. „Програмата ще има ключова роля в следващите години. Изграждането на администрация, ориентирана към гражданите, е инструментът за прилагане на важна част от политиките за прозрачност“, подчерта г-н Сесилио.