Новини

Представиха нова стратегия за развитие на корпоративната социална отговорност

Поставянето на фокуса на общественото внимание върху добрите практики за КСО, провеждани от социално отговорни компании, е задължение и на българската държава

Икономическият и социален съвет (ИСС) на Република България представи днес становището си „Корпоративната социална отговорност (КСО) – достижения и предизвикателства“ пред вицепремиера и министър на труда и социалната политика на България Ивайло Калфин. Това стана на дискусията, в която се включиха членовете  на ИСС и представители на заинтересованите страни, и на която бяха изведени насоките за формиране на нова Национална стратегия за развитие на КСО.

Документът, изготвен от  главния секретар на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) д-р Милена Ангелова, в сътрудничество с Веселин Митов – конфедерален секретар на КТ „Подкрепа“, получи висока оценка от вицепреимера Калфин, който пое ангажимент основните изводи в него да залегнат в основата на готвената от МТСП нова стратегия по КСО.

Васил Велев, председател на УС на АИКБ, посочи, че КСО е доброволно действие на компаниите, надграждащо техните ангажименти по закон, посредством което те активно участват в действията за развитието на обществото и да ангажирани към развитието на местните общности и подобряване на условията за живот. „Като представителна организация на емитентите и обединяваща доставчиците на услуги от общ интерес, АИКБ винаги и е била изключително ангажирана с въпросите на КСО“, посочи Васил Велев.

В становището е подчертано, че  цялостната политика за насърчаване на прилагането на КСО от българските компании трябва да бъде насочена към повишаване на обществената култура и разбиране за полезността от социално отговорно поведение на бизнеса, с оглед създаване на обществена среда, признаваща и стимулираща подобно поведение. За целта е необходимо повишаване на общественото разбиране за ползите от КСО – чрез ангажиране на медиите, изграждане на бизнес култура, насърчаване на включване на дисциплини, свързани с КСО в програмите на висшите училища. Необходими са и конкретни мерки и действия за събиране и разпространение на добри практики, развиване на капацитета на фирмите за прилагане на КСО практики и насърчаване на прозрачността и разкриването на нефинансова информация. Това е непрекъснат процес, чийто успех е възможен единствено при тясно сътрудничество между социални партньори и държавни институции и при активно ангажиране на останалите заинтересовани страни.

Въз основа на международния опит, ИСС счита, че ще бъде много благоприятно за развитие на КСО да бъдат създадени подходящо съобразени с местните условия Кодекси за държавните и общинските фирми, за публичните компании, за компаниите, предоставящи услуги от обществен интерес и за компаниите с господстващо пазарно положение, подобно на Националния Кодекс за Корпоративно управление.

Според становището, поставянето на фокуса на общественото внимание върху добрите практики за КСО, провеждани от социално отговорни компании, е задължение и на българската държава. За да бъдат фирмите стимулирани да въвеждат КСО практики, е необходимо пазарите, потребителите и обществото като цяло да оценяват тези действия и да предоставят положителни стимули за това.

В новата Стратегия за корпоративна социална отговорност на Република България трябва да има поставен силен комуникационен и популяризаторски акцент, както и да се обърне внимание на фактори, които на пръв поглед имат косвено отношение към КСО. Сред тях са адекватната политика в областта на образованието, насочена към привеждането му в съответствие с търсенето на пазара на труда на кадри с определена професионална подготовка, насърчаването на КСО практиките, целящи развитието на местните общности, намаляването на административните прегради пред бизнеса.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *