Ученици от 5 града решаваха застрахователни казуси в иновационен лагер по финансова грамотност
Инициативата е част от проекта LifeChanger на Джуниър Ачийвмънт България и Метлайф, който повиши с над 50% финансовата грамотност на 430 ученици от София, Варна, Пловдив, Бургас и Пазарджик
В SmartClassroom в София тех парк се проведе Иновационен лагер по финансова грамотност, в който се включиха 20 ученици от 20 класа, преминали успешно разработената от Джуниър Ачийвмънт България програма „Разумни финанси“. Предизвикателството беше ключов елемент от стартиралия в началото на тази учебна година съвместен проект на Метлайф България и JA България, „Знания, които променят живота“ (LifeChanger).
„Петър току-що осинови малко кученце, което е само на два месеца. Той знае, че в началото животните са много палави и се притеснява да не му се случи нещо и да има нужда от ветеринарна помощ. Какво бихте предложили на Петър?“ – това беше един от 5-те застрахователни сценария, които учениците трябваше да разиграят и да предложат възможно най-оптималното решение на своя клиент.
Учениците бяха разпределени в четири отбора, като във всеки имаше по един представител от двадесетте класа, включени в проекта. Отборите трябваше да разиграят по пет застрахователни сценария и да се справят с финансов казус, използвайки новопридобитите в програмата „Разумни финанси“ познания, като за целта разполагаха с 3 часа, компютър и интернет, и за част от времето – с подкрепата на бизнес консултанти от Метлайф България, които ги провокираха да генерират най-доброто решение на казуса. В края на трите часа четирите отбора презентираха идеите на сена пред жури от мениджмънта на Метлайф България и Джуниър Ачийвмънт България.
Най-адекватно решение на финансовото предизвикателство и най-атрактивна презентация на сценариите даде отборът „Creative future“, който разигра всеки от застрахователните сценарии, като членове на екипа влязоха в ролята на клиент и застраховател. Евгени Бенбасат, представител на Метлайф България връчи грамоти за участие на отбора победител и ваучери за книги по избор на всеки от екипа. Поощрителната награда на журито и класиката в литературата по финансова грамотност „Богат татко – беден татко“ получи отбор „Непобедимите“. Милена Стойчева, изпълнителен директор на JA България и Венцислав Арнаудов, HR директор на Метлайф връчиха наградите на отбора и поздравиха всички участници с вдъхновяващи послания за важността на успешното управление на финансовите средства в живота на всеки човек.
Ето какво сподели за участието си във финансовия иновационен лагер и в програмата като цяло единадесетокласникът Иван Донев от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“, Пловдив: „Предизвикателството в днешния ден за мен беше, че трябва да работя в екип с хора, с които сега се запознах. Очаквах аз да взимам решенията по казуса, но бях част от екип и това промени нещата. Мисля, че тепърва ще попадам в подобни ситуации и получих много положителен и ценен опит. След участието си в този проект и срещите с бизнес доброволците на Метлайф, които идваха в клас и ни преподаваха финансова грамотност, се чувствам много по-сигурен да управлявам правилно собствените си парични средства от тук нататък.“
В началото и в края на програмата „Разумни финанси” всички 430 ученици от петте града – София, Пловдив, Варна, Бургас и Пазарджик – бяха поканени да попълнят тест с 10 въпроса, обхващащи темите от уроците за финансова грамотност, които Джуниър Ачийвмънт България подготви и доброволците от Метлайф България представиха в час. На база отговорите на учениците JA България измери въздействието от проекта и то показва, че финансовата компетентност на участниците в проекта е повишена с 51%. За сравнение, в първото издание на проекта, в което се включиха 4 училища от регион София, в следствие на програмата „Разумни финанси“ учениците повишиха финансовата си грамотност с 23%.
През април, който е месец на финансовата грамотност, на учениците, участващи в проекта им предстои участие в локални иновационни лагери, които ще се проведат в училищата, с участие и на родители. А до края на учебната 2015/2016 г. учениците ще разработят своите финансови бизнес идеи в програмата „Учебна компания“ на JA България, с подкрепата на техните учители. Завършени и тествани в реална среда, бизнес идеите ще бъдат представени на Младежкия бизнес форум „Изгряващи звезди“, който JA организира традиционно в началото на юни, в София. Един от екипите ще получи и специалната награда на Метлайф България за учебна компания с най-добри финансови резултати.