НовиниТранспорт

Специалисти разкриват кои са предизвикателствата пред логистиката на етерични масла

Те се определят като опасен товар поради специфичния химичен състав и биологичната им активност

 

България е значим износител на етерични масла. Тук водещо място заемат розовото и лавандуловото масло, но предмет на този вид износ са още тамянът, смирната, както и нишовите медицински и ароматни култури като лайка, маточина, хизоп и др. През първата половина на 2023 г. износът на етерични масла от България се забавя значително, сочат данни от изследване на „ИнтелиАгро“. Въпреки това страната остава световноизвестен производител и износител на розово масло, а розата с нейните насаждения в Казанлъшко и Карловско е част от националния ни бранд. Розовата вода и масло са основни съставки в производството на козметика, а българските продукти са търсени в цял свят заради изключителните си качества. Роля за това имат както дългата местна традиция в розобера и розоваренето, така и природните дадености. През 2023 г. България е изнесла 1370 килограма розово масло на средна експортна цена от 9168 евро за килограм или на обща стойност от над 12,5 млн. евро. Износът е основно към САЩ, Китай, Япония, Тайван, Южна Корея и Франция, показват данни на земеделското министерство. България е водещ производител на лавандулово масло в света. След нас са Франция и Китай. 

Деликатният ароматен товар

Розовото масло и другите етерични масла се квалифицират като опасен товар поради специфичния химичен състав и биологичната им активност. Основната причина да попаднат в тази категория е ниската им точка на възпламеняване. Някои етерични масла могат да се възпламенят дори при температура от 50°C. Терминът се отнася за вещества, които могат да причинят пожар, вредни последици за здравето или за околната среда. Това най-често се дължи на неправилно боравене, опаковане, съхранение или транспортиране. За превоза на подобни пратки съществуват строги процедури, които трябва да бъдат спазвани най-стриктно. Поради тази причина етеричните масла са предизвикателство за всички участници във веригата на доставки и най-вече за логистичните фирми. Специално внимание трябва да се обърне при избора на вид транспорт, технически и технологични средства за манипулация, екологични изследвания, а също и при обучението на лицата, които влизат в контакт с товара.

Транспорт по въздух: изисквания и регламент

Етеричните масла са скъп товар и често количествата, които се изпращат, са относително малки, затова най-подходящ за техния износ е въздушният транспорт. Избраната логистична компания трябва да бъде регистрирана за извършването на този тип услуга. Нейният персонал следва да е сертифициран и обучен да борави с опасни товари. Само за последните 12 месеца логистичният доставчик карго-партнер България е превозил над 45 тона етерични масла с въздушен транспорт. Димчо Димчев, управител карго-партнер България, обяснява каква е процедурата на транспортиране: „Ако искаме да транспортираме етерично масло по въздух, първо трябва да притежаваме сертификат – IATA DGR, т.е. Регламент за международната асоциация за въздушен транспорт за опасни товари.  Той е основният документ на глобално ниво, когато става въпрос за безопасност при въздушен транспорт. Производителят или изпращачът на свой ред е задължен да предостави MSDS (Информационен лист за безопасност на материалите), издаден от оторизирана лаборатория след извършване на необходимите анализи. Това е технически документ, който съдържа цялата необходима информация относно веществото, което се транспортира, и определя нивото на опасност за хората и околната среда.“

 Внимание: опаковане

 При подготовката за транспорт на пратка с етерично масло се отделя специално внимание на опаковката. Инструкциите за опаковане са включени в MSDS, а процедурата може да се извършва само от сертифицирано лице – от производител или от агента, който го представлява.

По-нататък специалистите от карго-партнер обясняват: „Процесът на опаковане на опасни материали е много чувствителен и изисква голямо внимание, тъй като пряко засяга безопасността на транспорта. По тази причина е необходимо да изберете качествена опаковка с проверени характеристики, предписани от ICAO (Международната организация за гражданска авиация).“

Вътрешната опаковка, в която се намира етеричното масло, обикновено е специална херметически затворена алуминиева бутилка. В карго-партнер за външно опаковане на пратки с етерични масла се използва сертифицирано и атестирано опаковъчно оборудване и защитен материал от известни европейски производители. Опаковката е адаптирана към количеството за транспортиране. Пратката се счита за правилно опакована, след като всяка кутия е маркирана с нужните етикети за типа и класа на опасност съгласно регламента на IATA DG.

„След завършване на процеса на опаковане подготвяме транспортната документация – AWB (въздушна товарителница) и нужните инструкции за всички участници по веригата“, казва в заключение Димчо Димчев.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *