Как да изберем надежден източник на новини?
В дигиталната ера новините извират отвсякъде – от телефона, лаптопа, таблета, ефира – и е нормално да се чудим на кой източник можем да се доверим.
Получава се парадокс – в проучвания потребители споделят, че са скептични към новини, достъпни чрез социални медии и големи IT платформи, а в същото време непрекъснато нараства делът на аудиторията, която се информира главно от онлайн новини.
Дори професионалистите от сферата на медиите понякога трудно се ориентират в източниците на новини и знаят, че с един прочит не винаги можем да преценим достоверността на дадена публикация. Често е нужна допълнителна проверка на фактите, освен ако не четем новинарска платформа, на която имаме пълно доверие.
Способността да поставяме под съмнение поднесената ни информация и да правим сами заключения за нейната достоверност се нарича медийна грамотност. Едно все по-важно умение в дигиталния свят.
Ето няколко лесни стъпки, за да повишим медийната си грамотност и да избираме надеждни източници на новини:
Познато и утвърдено име
За начало, можете да следите новините в утвърдени медии, които Вие и широката аудитория познавате и са се утвърдили с годините. Такива са, например, обществените медии, големите новинарски агенции, авторитетни сайтове и телевизии или радиостанции. Ако следите по-малък или непопулярен информационен източник, е добра идея в първите месеци да сравнявате поднесените от него факти с тези, написани в утвърдени медии. Така ще сверите часовника си за неговата обективност.
Новинарски стандарти
Обърнете внимание спазват ли се основните журналистически стандарти – информацията да е поднесена безпристрастно, да се придържа към фактите, а мненията и анализите да са изказани чрез анализи, интервюта или коментари, но не и новините. Освен това, вижте дали по даден проблем се представят различни гледни точки.
Критичност
Ключово е да проследите и дали медията проявява критичност към „силните на деня“. Позволява ли си критични материали към управляващите и други ключови фигури. Това говори за независима журналистика.
Здравословната критика не трябва да се бърка с долнопробната – професионалните стандарти не допускат личности нападки, лепене на епитети, изваждане на истории от личния живот, които нямат пряко отношение към обществените процеси и пр.
Информационна прозрачност
Важен показател е информационната прозрачност. На първо място, проверете дали медията обозначава ясно кой я прави – кой е собственикът ѝ, кой е редакционният екип, кой е главният редактор. Вижте има ли форма за обратна връзка и разработени канали в социалните мрежи, както и от колко време съществува – дали не става въпрос за сайт еднодневна, който бълва нещо сензационно. В социалните мрежи е добра идея да проследите дали авторитетни личности и институции са абонати на медията. Често непрофесионалните медии и създадените с пропагандна цел нямат прозрачна собственост и екип, не дават възможност за обратна връзка и видимо нямат създадена читателска общност в социалните мрежи. Именно там най-често възникват фалшивите новини.