Бизнес среда, еврофондове, тристранен диалог и капиталовипазари в приоритетите на АОБР
Главните пречки за бизнеса са лошото административно обслужване, твърде „динамичното“ законодателство и ограниченият достъпа до финансиране
Бизнес средата, европейските фондове, тристранния диалог и капиталовия пазар ще бъдат приоритетни по време на ротационното председателство на Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) през 2014 г., осъществявано от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). Това обявиха на съвместна пресконференция в БТА ръководителите на Българска търговско-промишлена палата (БТПП), Българска стопанска камара (БСК) и АИКБ и разясниха вижданията си.
Намаляване на регулаторните режими, решителен напредък по отношение на електронно управление, привеждане на таксите на разходоориентиран принцип, предвиждат набелязаните насоки за работа за подобряване на бизнес средата.
Според оценката на председателя на БТПП Цветан Симеонов три са главните пречки за бизнеса – лошото административно обслужване и свързаната с това корупция, твърде „динамичното“ законодателство и ограниченият достъпа до финансиране. Той отбеляза, че според проучванията на БТПП не се очаква съществен ръст нито във вътрешните продажби, нито в заетостта и допусна че може да се очаква по-скоро стагнация или увеличение на безработицата след въвеждането на новата минимална работна заплата. „Единственото положително усещане и очакване, което смятаме, че е осъществимо, е по отношение на продажбите в чужбина, т.е. отново ще разчитаме на експорта и БТПП ще направи всичко възможно да подкрепя българските фирми“, добави Цветан Симеонов.
Коментирайки предлаганите промени в Наказателния кодекс, засягащи работодателите, той предупреди, че ако бъдат приети, текстовете ще се превърнат в средство за рекет на работодатели и то от страна на некоректни работници и служители. „Ще предприемем сериозни мерки, включително може и да преразгледаме участието си в Националния съвет за тристранно сътрудничество“, допълни той.
Ръководителите на работодателските организации от АОБР изтъкнаха важността на успешното усвояване на Европейските фондове и подчертаха необходимостта от максимално опростяване и стандартизиране на процедурите по проектите.
Ето и конкретните предложения:
I. Бизнес среда:
1. Намаляване и опростяване на регулаторните режими;
2. Въвеждане на задължителна предварителна оценка за въздействието на нормативните актове;
3. Решителен напредък при въвеждането на електронно управление;
4. Нормиране и прилагане на методика за определяне на държавните и общинските такси на разходоориентиран принцип, прилагане на принципа „замърсителят плаща“ и определяне на ТБО според количеството генерирани битови отпадъци;
5. Разширяване на приложението на принципа на мълчаливото съгласие.
II. Европейски фондове – успешно приключване на дейностите по настоящия програмен период и своевременно започване на следващия – 2014 – 2020 г.:
1. Максимално опростяване и стандартизиране на процедурите по изготвяне, подаване, оценяване на проектите и отчитане на тяхното изпълнение;
2. Създаване на механизъм за ефективно, бързо и справедливо уреждане на споровете по направени финансови корекции;
3. Предефиниране на понятието за МСП за целите на ОП ИК;
4. При програмирането на период 2014 – 2020 г. да бъдат предвидени минимални квоти за усвояване от страна на частно-правните бенефициенти във всяка програма, които да не могат да бъдат нарушавани без съгласието на социалните партньори;
5. Нормиране на механизъм за участие на социалните партньори с блокиращо малцинство при приемането на важни решения от комитетите за наблюдение;
6. Премахване на въведеното изискване при разработването на Споразумението за партньорство и програмите на Р България за програмен период 2014 – 2020 г. в състава на работните групи да не се включват неправителствени организации, които членуват в национално представителни организации на работодателите, признати от МС по реда на КТ и ограничаване на подобни практики.
III. Тристранен и двустранен диалог:
1. Възприемане от държавните органи на предложенията, направени от работодателските организации за промяна на нормативната уредба, насочена към подобряване работата и издигане ролята на НСТС;
2. Създаване на механизъм (добра практика) да получат нормативна реализация постигнатите от национално представителните работодателски и синдикални организации двустранните споразумения по въпросите на трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения, осигурителните отношения, както и по въпросите на жизненото равнище;
3. Разширяване на партньорството между представителните на национално равнище организации на работодателите и правителството чрез подписване на двустранни споразумения по въпросите на бизнес средата и икономическото развитие. Възстановяване работата на Съвета за икономически растеж.
IV. Капиталов пазар:
1. Осъществяване на приватизационни сделки преимуществено през фондовата борса;
2. Преразглеждане в посока намаляване на размера на такси и комисиони, събирани от КФН, БФБ – София АД и Централен депозитар АД;
3. Подобряване на законодателство и практиките на регулаторните органи по посока ограничаване на свръхрегулирането.